Hovne hender etter Subutex

Hei. Jeg har gått i LAR i ca 3 år nå, og den siste tiden har jeg merket at hendene mine har blitt veldig store. Ikke unormalt store men det kan virke som om det har samlet seg vann i dem, noe jeg vet er normalt for LAR-pasienter. Men jeg har bare hørt at pasienter som får metadon som har samme problemet, og ingen på subutex/buprenorfin. Så er dette normalt? Det er utrolig irriterende og flaut siden det kan se ut som et bomskudd på hendene, og jeg merker at når jeg kniper hånden sammen så er det nesten litt vondt. Om jeg trykker en plass oppå hånden så kommer det et hvit merke der også. Hva kan jeg gjøre med dette? Jeg vil ikke ha hender som er like store som en mann!

Kvinne, 24 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Denne bivirkningen er kjent og kalles «perifert ødem». Noen opplever hovne hender, noen beina/føtter, og noen flere andre steder på kroppen. Det som er litt spsielt er at du har gått på medisinen i tre år og får perifert ødem nå. Det kan skyldes doseøkning eller andre ting. Dette er noe du kan ta opp med LAR-kontakten din og med legen din, da vi ikke er leger. Dersom dette er såpass plagsomt og uttalt som det du beskriver, bør du vurdere å behandle det.
Du kan også snakke med/kontakte LAR-nett og høre om det er noen der som har samme erfaringer som deg, det er det helt sikkert, og om noen der har funnet gode løsninger på dette problemet.
Denne artikkelen nevner problemet som spesielt uttalt ved bruk av Suboxone, men forekommer nok ved Subutex også. Lykke til!