Hjelpe kjæresten med å bli rusfri

Hei. Jeg er delvis sammen med en som har brukt rusmidler som herion og hasj i 4 år. Han har vært av å på på å være nykter. Han har holdt seg unna herion i en mnd nå ( som jeg vet ) men han har sagt det er lett å falle tilbake. Men han prøver å kutte ut alt for min skyld. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe han med å klare det? Han har sagt jeg gjør noe med han med å være så god mot han og at han syns det er utrolig godt å ha meg. Hilsen frustrert jente. Vi er begge voksne

Kvinne, 26 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det beste du kan gjøre for kjæresten din, er å fortsette som du allerede gjør – å være god mot ham, og være tilstede for ham. Dette er nok noe som betyr veldig mye for ham, noe han jo også gir uttrykk for. Dersom han har behov for ytterligere hjelp for sine rusproblemer, må denne hjelpen komme fra profesjonelle/fagfolk. Vi sier dette fordi rusmiddelproblematikk er et komplisert fenomen, og det kreves inngående kunnskaper om emnet for å håndtere det korrekt. En ting du kan gjøre for ham er derfor å motivere han til å oppsøke slik hjelp dersom det skulle bli nødvendig, og eventuelt også tilby deg å bli med ham på legetimer og lignende. Alt i alt skal du altså i beste fall være en støttespiller; selve «redningen» må komme fra hans eget indre, samt eventuelle hjelpeapparat han velger å inkludere. Det er viktig at du er obs på denne grensen, slik at du kan unngå å føle ansvar for hans skjebne og handlinger i større grad enn hva som er rimelig/realistisk; det er lett å gradvis gjøre seg til hva man på folkemunne kaller «medavhengig». Så, vær der for ham, støtt ham, snakk med ham – og samtidig vær tydelig på hvor din grense går for hvor mye du skal tillate deg selv å bli involvert i hans problemer. Forhåpentligvis vil han jo klare å holde seg rusfri, men dersom han ikke klarer det, vil det altså i hovedsak være en oppgave for ham selv og helsevesenet.