Helsekrav førerkort

Hei jeg har en litt komplisert sak med fylkesmann, lege og politiet.
Saken er at jeg gikk til legen i mai 16 og spurte om ADHD utredning da jeg ville få hjelp med det. Den gangen så røyket jeg litt hasj innimellom for å få roet ned ADHD. Siste inntak av hasj var i oktober 16.
Fikk muntlig kjøreforbud av lege de dagene jeg røyket og det var jo greit det. Men i mars 17 så får jeg ny fastlege som da sender brev til fylkesmannen fordi jeg hadde sagt jeg hadde kjørt bil og han mente det var skadelig bruk av rusmidler som var grunnen til brev til fylkesmannen.
Får da brev av politiet at jeg ikke oppfyller helsekravene lenger og må levere inn førerkort. Leverte inn og begynte på urinprøver som har vært negative fra første stund.
Hvordan kan jeg da miste lappen i 6 måneder når dem ikke har noe som helst bevis på at jeg har kjørt bil eller har brukt hasj? Kun hva jeg har sagt til han ene legen, aldri kjørt ruset eller blitt tatt av politiet. Syns hele saken er så merkelig men kommer ikke så langt med saken alene. Trenger noen råd om hva som er den letteste og billigste måten å få igjen lappen. Har allerede brukt 3500kr på advokat som ikke har gjort så mye nytte for seg…
Vennlig hilsen frustrert mann 26

Mann, 26 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at dette oppleves som frustrerende og urimelig. Det korte svaret på ditt spørsmål «Hvordan kan jeg da miste lappen i 6 måneder når dem ikke har noe som helst bevis på at jeg har kjørt bil eller har brukt hasj?» er: fordi dette er en standard prosedyre i slike saker, med hjemmel i norsk lov. Regelverket er beskrevet i Førerkortveilederen, avsnitt Gjentatt eller vedvarende bruk av rusmidler og legemidler til rusformål (se fanene «Begrunnelse» og «Praktisk» for ytterligere informasjon). Så sant du har innrømmet bruk av cannabis ovenfor helsepersonell, kan du i prinsippet risikere å få førerkortet inndratt. For at førerkortet skal inndras, må legen din vurdere din cannabisbruk som «helseskadelig og gi økt trafikksikkerhetsrisiko» – noe den nye legen din må ha gjort. Hvorvidt du faktisk har kjørt bil ruspåvirket eller ikke, er ikke av betydning her. Merk at dette regelverket trådte i kraft 1. oktober 2016, og ga mer ansvar til legene.
Hva du bør gjøre for å få førerkortet tilbake raskere, har vi ikke noe godt svar på dessverre. I utgangspunktet er du nødt til å forholde deg til de kravene som er bestemt, altså seks måneder med rene urinprøver. Dersom du ikke har snakket med din nye fastlege om din misnøye, kan du forsøke å ta en slik samtale, uten at vi kan garantere noen resultater av dette. Alternativt kan du snakke med Pasient- og brukerombudet, som kan bistå deg dersom de mener at det finnes grunnlag for å hevde at du har blitt feilbehandlet av helsevesenet.