Haner

Hei! Er det lovlig å røyke hasj i Christiania i København hvis man er norsk statsborger?
Jeg er registrert som utvandret da jeg studerer her, men er fortsatt norsk statsborger. Her er det jo ikke lovlig, men avkriminalisert.
Lurer på jussen på dette hvis jeg
blir stoppa fordo hunden markerer på meg og de krever tisseprøve.

Mann, 20 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Når du er i København, er det dansk lov som gjelder for deg. Du blir ikke straffet i Norge for å ha røyka hasj i Danmark. Men hvis du eksempelvis er rusa når du kommer til Norge og så setter deg i en bil og kjører, kan du bli straffet for det. Blir du stoppet i tollen, kan det hende du blir sjekket. Så lenge du ikke har rusmidler på deg, er det imidlertid  svært lite sannsynlig at du vil straffes for dette.