Grunner til å slutte å drikke alkohol

Heisann. Jeg prøver å finne grunner til å ikke drikke alkohol, da jeg vil igang med et lite prosjekt. Jeg er ute etter grunner som gir motivasjon i det lengre løpet, jeg har tenkt tanken en million ganger før, men nå er jeg tredve år og har drukket alkohol ukentlig siden jeg var tenåring. Har dere noen bra svar på hvordan man på en god måtr kan motivere seg selv til å vøre avholds?

Kvinne, 30 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er riktig som du antyder, at mye av jobben med å endre sine alkoholvaner handler om motivasjon, og å vurdere fordeler ved å slutte opp imot ulemper. Det finnes enkelte øvrige strategier som vi kan komme tilbake til, men fordeler ved å kutte ned/ut alkoholen inkluderer bl.a. følgende:
Helse: det finnes klare helsemessige fordeler ved å kutte ned/ut på sin alkoholbruk. Dette vil gi en betydelig reduksjon i risikoen for en rekke typer livsstilsrelaterte sykdommer; dette er bl.a. beskrevet i denne artikkelen om alkohol og helse fra Helsenorge sine hjemmesider. Samtidig vil du også begrense antall dager som mer eller mindre ødelegges av «fyllesyke».
Økonomi: å drikke alkohol regelmessig er ikke billig, særlig ikke her i Norge. Ved å kutte ned/ut på alkoholforbruket, vil du nok også oppleve at din økonomiske situasjon endrer seg til det bedre.
Førerkort: et høyt forbruk av alkohol kan potensielt medføre konsekvenser hva gjelder helsekrav til å inneha førerkort. Dersom din lege eller annet helsepersonell skulle bli gjort oppmerksom på at du har et høyt forbruk av alkohol, kan dette i prinsippet medføre at ditt førerkort vil inndras for en periode.
Psykisk/sosialt: mange opplever at de gjør ting de angrer på i alkoholrus, eller at de oppfører seg på en måte som kan virke frastøtende på personer rundt seg. Ved å kutte ned/ut på alkoholforbruket vil du i stor grad eliminere denne typen problemer, og du slipper «fylleangsten», dersom dette er et problem for deg per i dag. Det er heller ingen grunn til å unngå sosiale situasjoner selv om du blir avholds; drikk heller noe alkoholfritt i slike situasjoner.
Samlet sett kan disse tingene være klare faktorer hva gjelder motivasjon. Som vi nevnte finnes det også noen ytterligere tips for hvordan du kan redusere ditt forbruk av alkohol. Dette inkluderer bl.a. følgende:
Snakk med noen. Dersom du har satt deg et mål, kan det være av stor betydning å ha noen du kan støtte deg på i denne prosessen. Dette kan f.eks. være venner, familie eller profesjonelle. Dersom personene rundt deg er informert om ditt mål, er det enklere for dem å unngå utøvelse av drikkepress, bevisst eller ubevisst, men snarere hjelpe deg med å opprettholde ditt mål.
Planlegg. Vær forberedt på at det vil komme situasjoner der du tilbys eller oppfordres til å drikke alkohol. Tenk igjennom på forhånd hva du skal si når slike situasjoner oppstår.
Aktivitet. Det kan være greit å unngå at tiden du tidligere brukte på å drikke alkohol, nå fylles med et tomrom og lediggang. Bruk heller denne nye ledige tiden på noe konstruktivt; kanskje er det en hobby eller aktivitet du har villet forfølge, som du først nå har anledning til?
Vi vil også tipse deg om nettsiden rushjelp.no, som gir gode råd for deg som vil kutte ned/ut på alkoholbruken.