Far som ruser seg

Jeg har en sønn på 13 mnd. Jeg er sammen med hans far. Vi har det stort sett bra som par. Men min kjære er glad i en pils i godt lag. Å problemet er at han aldri klarer bare en. Vi var på reis med familie og venner i helgen, og da barna var lagt satte alle seg ute med en pils, bortsett fra meg som enda ammer på natt. 1 pils ble til 2, og plutselig var det både shotter og drinker på min mann. Dei andre i laget gikk tidlig til sengs og hadde hatt seg 3-4 pils/drinker hver. Dei var ikkje synlig beruset. Min mann ble værende med andre som var i baren å drakk videre. På natten kommer en venninne å legger seg med meg, fordi han måtte hjelpes til sengs å hun la han på sitt rom for å unngå at han kom inn til meg og min sønn.. han er vært opprørt fordi jeg er sint.. er det jeg som er for streng? Hvordan funker dette med fest hos andre «normale» par. Han drikker ikke Veldi ofte men i gjennomsnitt 1 gang PR mnd. Han er like full hver gang

Kvinne, 30 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Moderasjon er et problem mange opplever så snart de har drukket den første alkoholenheten, og på ingen måte noe som er unikt for din mann. Vi forstår godt at denne episoden har gjort deg frustrert, og vi har ikke grunnlag for å si at du har vært for streng. Det er nok en overdrivelse om vi skulle si at din mann har et alkoholproblem, men det er rimelig å si at han har vanskeligheter med moderasjon, og at dette oppleves som problematisk for deg som pårørende. Dette er noe dere bør ha en rolig og nøktern samtale om, i en edru setting, der dere blir enige om noen generelle «kjøreregler» for slike fremtidige kvelder. Hvor mye er det akseptabelt for deg at han drikker? Hva vil skje dersom han ikke overholder sin del av en eventuell avtale? Hvis han ikke er villig til å fastsette en grense, hva vil skje da? Skal du kreve at du og barnet ikke vil være tilstede de gangene han drikker, eller omvendt, at han ikke skal drikke når du og barnet er tilstede? I hvilken grad går drikkemønsteret hans på bekostning av deres forhold, og hvor går grensen for hva du kan leve med og ikke? Dette er ting som er viktig at dere snakker ordentlig ut om, og at dere kommer fram til en klar og tydelig avtale som begge kan leve med, uten å måtte gå på kompromiss på en måte som føles utilfredsstillende for én eller begge.