Jeg er bekymret for faren min, for jeg syntes han drikker ganske mye. Jeg begynte å legge merke til det i desember, men ettersom han er flink til å skjule det vet jeg ikke hvor lenge det egentlig har vart. Han drikker hver dag etter jobb, og det kan fort bli en helt vinflaske om dagen, pluss øl eller sprit. Han gjemmer flasker og kartonger bak sofaen, i skap osv. Jeg bor hjemme hos han for øyeblikket, men flytter ut om en måneds tid, og da er jeg redd for at det vil bli verre, for han har ingen å skjule det for lenger siden han da blir boende helt alene. Da jeg konfronterte han med det i desember innrømmet han at det kanskje hadde blitt litt mye men skyldte på at det tross alt var juletider og hektisk, men så har det ikke blitt noe bedre, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og syntes det er veldig vanskelig å ta opp. Det kan jo hende at det er normalt å drikke en del også? Hvordan vet man at det har blitt et problem, og hvordan håndtere dette?

Kvinne, 21 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du er bekymret for faren din. Mange har et lignende drikkemønster, så her gjelder det kanskje å spørre seg hvorvidt dette er problematisk, snarere enn hvorvidt det er normalt. Rusbruk kan f.eks. kalles problematisk idet det går på bekostning av andre ting i livet; som relasjoner med venner og familie, jobb, helse, økonomi, fritidsaktiviteter og lignende. Og når det gjelder spørsmål om hvorvidt et drikkemønster kan kalles problematisk, handler dette delvis om øyet som ser. Kanskje opplever han ikke selv at hans drikkemønster er problematisk; samtidig kan hans drikkemønster oppleves som problematisk for deg og eventuelle andre pårørende. Det faktum at du i det hele tatt bekymrer deg for ham, er jo et tegn på dette. Dette er helt rimelig, og noe både du og faren din bør ta på alvor.
Mange pårørende føler på en viss grad av ansvar på vegne av den de er pårørende til, og ser på det som sin oppgave å hjelpe vedkommende på rett kjøl igjen. Det er veldig viktig at du er klar over at de valgene som faren din tar (evt. ikke tar) ene og alene er hans egen avgjørelse. Likevel er det ingenting i veien for at du forsøker å snakke med ham på nytt om din bekymring. I så fall anbefaler vi at du gjør deg kjent med vår guide til bekymringssamtaler, samt vår guide til voksne barn av rusmisbrukere. Kort sagt bør en slik samtale være mest mulig nøktern og basert på det du faktisk observerer (framfor antagelser og anklager), og din målsetting bør være å få uttrykket din bekymring, samt spørre faren din om hva han selv tenker om situasjonen, og hvorvidt han selv ser behovet for å ta tak i problemet. Dette er mer realistisk å gjennomføre, enn eventuelle ambisjoner om å overtale ham til selv å se på sin alkoholbruk som et problem. Dersom han anerkjenner at han bør ta noen grep, anbefaler vi at du/dere leser vår guide Hjelp til å slutte med alkohol. Se også vår artikkel Alkoholisme – når han man et alkoholproblem?.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon 08588 (åpent alle dager 11-19, tirsdager og onsdager 10-19) eller chat (åpent alle dager 11-17, tirsdager og onsdager 10-17) dersom du har behov for en utdypende samtale.