Er det lov eller rett?

Heisann! Jeg er en mann på 22 år som går på videregående. Fra min synspunkt jeg vil si at jeg er en god elev. Jeg møtter på rett tid til timene, jeg er fokusert på undervisning og får gode karakterer i fagene. Jeg har røyket cannabis noen gang i fritiden min når jer var hjemme, og var aldri beruset i skoletiden. En dag blir jeg mistenkt av faglederen på skolen på grunn at jeg virket «sløv» i timene, og en god del av fravær som jeg hadde i den første trinn på grunn av en helt annet sak, som hadde ingenting å gjøre med hasj. Jeg har nylig funnet ut at skolen vil ikke tilatte meg å delta i noen visse timer, eller å ta noen visse eksamener og få karakter i dem før jeg viser til skolen med et negativt urinprøve. Det som jeg lurer på er: Har skolen retten til å forhindre meg fra undervisning eller å ta eksamener på grunn av dette? Har skolen retten til å tvinge meg til å ta en urinprøve? Har jeg retten til å si nei og fortsette med undervisningen min? Hva er det som jeg må gjøre i denne situasjon?

Mann, 22 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det du bør gjøre nå, er å kontakte Elevombudet i ditt fylke. Dersom du ikke kommer gjennom der, kan du ringe et annet Elevombud. Men prøv først Elevombudet i Sør-Trøndelag. Klikk på lenken her og se under «gå til ditt ombud».
Om rustesting i skolen
Opplæringsloven inneholder ikke bestemmelser som hjemler eller på annen måte regulerer rustesting av skoleelever. Slik testing av elever er heller ikke regulert i annet regelverk. Dette innebærer at skolen ikke kan kreve at elever blir rustestet. Testing av elever må foregå på frivillig basis etter at det foreligger et informert samtykke fra eleven. Et samtykke til rustesting må omfatte alle sider av testopplegget. Dette innebærer at det må være enighet om regelmessigheten av testingen, sanksjoner ved positive tester og det praktiske knyttet til gjennomføringen av testingen, herunder også det ledsagende personalets kjønn. Eleven har derfor naturligvis rett til å velge å ikke delta i rustesting hvis eleven ikke samtykker i hvordan testingen skal gjennomføres. Det betyr at det heller ikke kan være forbundet med noen former for sanksjoner å motsette seg testing.»