Dopet uforbredt

For snart en uke siden var jeg hjemme hos en venn som røyket weed, jeg hadde ikke planer om å røyke. Men tok alikevel 2-3 trekk. Etter en stund begynte jeg plutselig å se i forstørret 3D og alt ble veldig intenst. Fant ut at weeden må ha blitt dyppet i noe. Rusen ble veldig intens, pusteveiene ble veldig åpne, hjertet dunket veldig raskt, hodet føltes stramt og jeg hadde litt blodsmak i munnen. Alt rundt ble veldig glassklart men blurry, lysende gjenstander hadde krystaller rundt seg og beina føltes veldig tunge. Jeg kompisen min vurderte å dra på legevakten da vi ble veldig redde for hva vi hadde fått i oss. Rusen lignet på forklaringen av syre eller sopp, men ikke så intenst. Vi dro hjem og sov av oss rusen. Og var fin når jeg våknet. Men på kvelden og alle dagene etter har jeg følt en veldig depresjon og utmattelse. Lurer veldig på hva det kan ha vært, og om det kan ha ført med seg noen skader? (Har prøvd mdma og vet at det ikke var det) kan det ha vært salvie eller ghb?

Kvinne, 23 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Du gir en god beskrivelse av hvordan du opplevde denne rusepisoden – likevel er det selvsagt vanskelig for oss å si helt sikkert hva dette kan ha vært. Vi vet ikke hvor mye erfaring du har med cannabis fra før, men vi vet at enkelte typer cannabisprodukter i seg selv kan gi en svakt hallusinogen rusvirkning (hovedsakelig svært potent marihuana). Et annet alternativ er at dette var syntetiske cannabinoider, som kan være til forveksling likt marihuana i lukt og utseende, men som gjerne gir en betydelig mer intens rusvirkning, og er som regel ubehagelig.
For øvrig er det tvilsomt at dette var GHB, da dette ikke er egnet for røyking, i tillegg til at dine symptomer ikke stemmer overens med GHB-rus. Derimot kan vi ikke nødvendigvis utelukke at det kan ha vært Salvia, da symptomene du beskriver er forenlig med hva man kan forvente etter cannabis + Salvia. Du sier ikke om dere røkte en joint eller fra en bong/pipe – Salvia må i utgangspunktet røykes i bong/pipe for å gi maksimal rusvirkning, men en svak rusvirkning har også vært rapportert ved røyking av Salvia i joint. Vi sier ikke dermed at dette helt klart var Salvia, men snarere at det ikke kan utelukkes.
Dersom han ikke har forsøkt dette allerede, kan kanskje vennen din høre med den/de han skaffet cannabisproduktet fra, om vedkommende har noen ytterligere informasjon om det dere røkte?
Ettersom vi ikke kan si sikkert hva dette har vært, er det også vanskelig å si noe sikkert om eventuelle langtidsskader. Men generelt er det svært sjelden at engangsinntak av rusmidler vil gi betydelige langsiktige skader, så du behøver neppe å bekymre deg for dette. Dersom du likevel mot formodning skulle oppleve uvante eller ubehagelige symptomer i fremtiden, kan det være greit å be om en generell helsesjekk hos legen din.