Citalopram

Bestemte meg for å brå slutte på antidepressiva denne uken. Nå kjenner jeg utrolig mye ubehag. Jeg går egentlig på 40 mg. Er så svimmel at jeg har problemer med å stå oppreist, blir verre når jeg snur på hodet. Er kvalm, dårlig i magen. Får støt følelser i kroppen, spesielt i armene og magen. Dessuten føler jeg meg utrolig nedfor og deprimert. Er dette noe som vil gå over av seg selv og som ikke krever behandling?

Kvinne, 34 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell, kjenner ikke din tilstand eller sykdomshistorie. Generelt når det gjelder denne typen medikamenter, er det fordelaktig å trappe ned før man slutter. Derfor burde du nok ha trappet ned, ikke minst med tanke på at 40 mg temmelig høy dose. Felleskatalogen skriver «Når behandlingen avsluttes bør dosen gradvis reduseres over minst 1-2 uker for å redusere risikoen for seponeringsreaksjoner. Hvis det oppstår utålelige symptomer når dosen reduseres eller ved seponering av behandlingen bør en vurdere å gjenoppta behandlingen med tidligere forskrevet dose. Legen kan så anbefale en mer gradvis reduksjon av dosen.»
Du kan gjerne konferere med lege. Men dersom du holder ut seponeringssymptomer og ønsker å slutte, kan det være viktig å si dette klart til legen. Det er normale reaksjoner du beskriver, både depresjon, kvalme, støt i ulike deler av kroppen (også hodet) er å forvente. Dersom du blir sterkt deprimert og får tanker om selvmord bør du gå til legen eller annet helsepersonell, det er da svært viktig å både ta det på alvor selv og å bli tatt på alvor av den du snakker med.
Reaksjonene går over av seg selv med tiden, det kan nok ta noen uker og blir gradvis borte. Men dersom du har en underliggende lidelse i utgangspunktet, er dette noe som da vil komme frem (igjen). Dette kan vi vanskelig uttale oss om da vi ikke kjenner din tilstand eller sykdomshistorie.