CBD fra industriell hamp

Hei, jeg har epilepsi og er som mange andre med denne lidelsen interessert i medisinsk CBD.
Jeg har forstått det slik at CBD-olje er reseptpliktig i Norge, likevel vil de fleste oljene man kan bestille på nettet være fra industriell hamp og ikke fra marijuana.
Dette er jo en plante som brukes til alt fra klær til hudprodukter og kosttilskudd?
Hampfrø selges på helsekostbutikker i Norge, men de kommer vel også fra cannabisplanten til syvende og sist?
Om CBD-olje bestilles fra nett, vil det ha noe å si om oljen kommer fra hamp og ikke marijuana?

Mann, 27 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
I Norge er det ikke lov å dyrke eller omsette hampfrø. Dette er fordi den, som du nevner, hører til cannabisplanten som er forbudt etter Narkotikalisten i forskrift om narkotika § 5. Frøene er riktignok utelatt fra Narkotikalisten, men disse faller derimot innunder Forskrift om såvarer § 28. Du kan lese mer om dette i denne artikkelen fra Mattilsynets hjemmesider.
CBD, eller Cannabidiol, er en komponent av cannabisplanten som ikke gir rus, og som har vist seg å ha en del positive medisinske egenskaper. Likevel er CBD forbudt her i landet fordi det lages av cannabisplanten. CBD lages også av hamp-planten, som ikke inneholder THC (rusgivende virkestoff).
Om en bestilling fra nettet blir stoppet av tollen må man regne med at de sender den tilbake til selger. I verste fall kan man også få bøter og anmeldelse fordi myndighetene ikke skiller mellom hamp-produkter og narkotika. Hvis du tar sjansen bestiller likevel kan det være tryggest å velge olje fra hamp, da denne ikke skal ha THC i seg. Om du trenger et mer utfyllende svar anbefaler vi å ta kontakt på chat eller telefon 915 08588 (11-18 hverdager).