Jeg skjønner ikke mer.. hva er det som gjør at cannabis er ulovlig.. virker som at ulovligheten kun skaper kriminalitet rundt mennesker det ikke hadde vært kriminalitet rundt før og man får ikke en gang lov til å plante en helt normal naturlig plante etter egne konsekvenser? Dette kan ikke være frihet.

, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det du skriver har mer form som en meningsytring enn et spørsmål, vi kan heller ikke gi deg noe godt svar på det. På mange områder begrenser loven vår frihet, og den eneste måten vi kan påvirke det på er gjennom aktivt arbeid i organisasjoner eller politiske partier. Du kan lese om loven og cannabis på denne siden.
Vi har svart på denne typen spørsmål før, og gitt svar som;
«Det er det enkelte lands lovgivende instanser som bestemmer hva som skal være lov og hva som er ulovlig. I Norge er det Stortinget. Det er nok heller ikke mulig å gi deg noe klart objektivt svar på hvorfor det er ulovlig med cannabis. Norsk ruspolitikk nok ikke bare basert på uavhengige analyser av reelle fysiske, psykiske og samfunnsmessige skadevirkninger av stoffene. Det er nok heller kultur, tradisjon og det overordnede hensynet til samfunnets ve og vel som er styrende. Hadde alkohol dukket opp på markedet i dag, ville det også trolig bli klassifisert som narkotika».
I Norge er det demokrati og ytringsfrihet. Du er i din fulle rett til å kjempe for dine synspunkter gjennom politikken eller via andre kanaler. Det er mange som deler dine synspunkter, og de som jobber politisk for avkriminalisering og/eller legalisering av cannabis tilhører gjerne liberalistiske partier. Du kan også melde deg inn i underskriftskampanjen Vi må legalisere planten Cannabis!