Hva er den beste testen for å finne spor etter narkotika i kroppen

Hei. Jeg lurer veldig på hva slags tester som er di beste for å på vise bruk av steroider kokain og ghb? Jeg er dag samboer med ei jente som har ei datter med en tidligere mann som missbruket dette. Han greier å lure urin prøver når det kommer til kokain og ghb. Men takket være politiet så ble han tatt med både kokain og ghb i sitt hjem, så samvær med datteren ble avblåst. Så vi lurer på hvor ofte burde han ta urin prøvet for å ikke lure seg unna kokain bruk? For vær mandag så greide han å levere reine prøver. Men vi vet med 100% sikkerhet at han bruker dette vær uke samt med ghb og anabole steroider. Holder det med feks å levere urin prøver mandag onsdag og fredag? Eller finnes det andre tester som kan vise hans bruk av disse stoffene. Vi vet att ghb er noe som går veldig fort ut av kroppen. Takker for svar da detter er veldig frustrerende.

, 38 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Problemet med kokain og GHB i urinprøver handler ikke først og fremst om hvilken prøve som er den beste, men snarere om at dette, som du sier, er stoffer med ganske kort påvisningstid i urin. Et enkeltinntak av kokain vil normalt kunne spores i kun 1-3 dager etter inntak med selv den beste analysemetode, og påvisningstiden for GHB er enda kortere enn dette. Dette betyr at urinprøver helst bør tas dagen etter antatt inntak, og fortrinnsvis også med morgenurinen. Altså bør forslaget du nevner, om å ta prøve mandag, onsdag og fredag, være tilstrekkelig – sett at han er villig til å gå med på dette.