Alkoholmisbruk

Hei. Jeg sliter med angst og depresjon og selvmedisiner meg med alkohol. Dette har kostet meg jobben min og samvær med ungene mine. Det begynte da jeg ble skilt og har bare blitt verre. Jeg har også store økonomiske problemer. Fastlegen min er klar over alt dette, men jeg får ikke noe hjelp. Var på ultralyd og fikk konstantert fettlever. Det fikk jeg vite på sms fra legen med tips om å redusere alkoholforbruket.. Og selv vet jeg ikke hvor jeg skal henvende meg. Jeg vet bare at jeg orker ikke leve slik lengre og jeg vil ta tilbake livet mitt. Å finne en glede igjen.

Kvinne, 43 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en krevende situasjon for deg å være i – men det er bra at du ønsker å ta grep, og å ta tilbake livet ditt. I utgangspunktet er det legen din som sender en henvisning til et egnet hjelpetiltak – du kan lese om de vanligste behandlingsformene i denne artikkelen fra vår hjemmeside. En oversikt over behandlingstilbud for alkoholproblemer (samt veiledende ventetider) finner du i denne oversikten fra Helsenorge.
Dersom du ikke har uttrykt et spresifikt ønske om å henvises til videre behandling, bør du snakke med legen din om dette. Hvis legen din fremdeles ikke ønsker å skrive en henvisning for deg, kan du forsøke å be om dette hos en konsulent i kommunens sosialtjeneste (NAV) – disse har også myndighet til å henvise. Alternativt kan du også forsøke å bytte lege.
I tillegg til det offentlige hjelpeapparatet, finnes det også private tiltak du kan oppsøke – disse krever ingen henvisning fra lege, men du må riktignok betale for oppholdet selv. Noen private opphold dekkes faktisk også av det offentlige – da trenger du evt. henvisning fra lege. Vi har ikke anledning til å tipse om private behandlingssteder, men disse vil du raskt finne ved et nettsøk.
Nevner også at det finnes enkelte anonyme selvhjelpsgrupper – som f.eks. AA – noe mange opplever som svært hjelpsomt. Se også dette heftet fra Selvhjelp Norge, for tips om ytterligere selvhjelpstilbud. Lykke til!