alkohol

Hva er alkohol? Hva er aldersgrensen? Hvor kan vi få tak i alkohol? Hva skjer med kroppen når du drikker alkohol? 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

Kvinne, 13 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Her var det flere spørsmål på en gang, vi tar det i tur og orden:
Hva er alkohol?
Alkoholer er en samlebetegnelse på en gruppe kjemiske stoffer. Den typen alkohol som finnes i drikkevarer heter etanol. Når man drikker alkohol kommer det inn i blodet, og man blir beruset. Dere kan lese mer om alkohol på våre faktasider om alkohol.
Hva er aldersgrensen?
I Norge er det forbudt å selge eller overrekke alkohol til personer under 18 år. For drikkevarer som inneholder med enn 22 % alkohol, er det 20-årsgrense for salg og overrekking.
Hvordan kan vi få tak i alkohol?
Dette blir en type brukerveiledning som vi ikke gir. Ettersom dere er mindreårige, vil butikker eller voksne begå et lovbrudd dersom de selger eller gir alkohol til dere. Derfor er de fleste neppe villige til å selge eller gi dere alkohol.
Hva skjer med kroppen når du drikker alkohol?
Hva som skjer med kroppen når man drikker alkohol, kommer an på flere ting: bl.a. hvor mye man drikker, hvor raskt man drikker, hvor alkoholsterk drikken er, hvor mye man har spist på forhånd, hvor høy toleranse for alkohol man har utviklet, samt forventning til alkoholrusen. Generelt vil de fleste likevel oppleve at alkoholrusen gjør deg mindre selvkritisk, mindre fokusert, at koordinasjonen blir svekket, at man blir sløvere, og at man kommer i et lettere og mer oppstemt humør. Du kan lese mer om dette i vår artikkel Virkninger og bivirkninger av alkohol.
For øvrig vil vi legge til at dere som ungdom fremdeles er i utvikling, og at dere derfor også er mer sårbare for mulige kortsiktige og langsiktige skadevirkninger av alkoholbruk. Det er helt naturlig å være nysgjerrig på alkohol, men vi anbefaler at dere utsetter alkoholdebuten enda noen år til – husk at aldersgrensene jo er til for en grunn.