Alkohol

Hei. Jeg er alkoholiker. I går kjøpte jeg en 6pk med halv litere. Jeg har ikke drukket noe av den,og tenker det skal jeg ikke heller. Men skal jeg bare tømme det ut? Kjenner jeg får helt vondt av meg selv da. Husker de gangene jeg ikke har hatt råd til drikke,også skal jeg bare kaste det nå. Har vært edru i koen mnd nå. Og har det mye bedre med meg selv. Og vil fortsette slik,så kanskje bare godt av det.

Kvinne, 25 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi kan nok ikke bestemme for deg hva du skal gjøre, men om du har alkohol tilgjengelig, øker det sjansen for at du sprekker og drikker alkoholen. Så for å øke sjansen for å klare å holde deg rusfri, kan det være en god start å tømme ut ølen. Pengene får du jo ikke tilbake selv om du drikker de, og drikker du de, er det jo større sjanse for at du ønsker å kjøpe mer.
Gratulerer med å ha vært edru noen måneder, og det er flott å høre at du har det bedre med deg selv. Det å holde seg edru er en kontinuerlig prosess, og kan, som du kanskje har opplevd, i perioder være vanskeligere enn andre. Vi vet ikke om du har eller har vært i kontakt med hjelpeapparatet, men vi anbefaler deg å ta kontakt med legen din for å kunne bli henvist til terapeut eller lignende som kan følge deg litt. Eventuelt kan du kanskje ha nytte av AA.
Vi ønsker deg lykke til!