Hei!
Jeg skal på en lang flytur til utlandet og sliter med flyskrekk/søvnproblemer på fly.
Har fra en venn fått 3 piller med 5 mg Valium for tur og retur. Er dette noe som jeg kan få problemer med i sikkerhetskontrollen?
1 pille på 5 mg kan vel ikke føre til komplikasjoner for en som aldri har hatt befatning med slike stoffer? Vekta mi er ca 65 kg

Mann, 35 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Svaret på spørsmålet ditt om du kan få problemer i sikkerhetskontrollen, er ja – det kan du. Du må alltid kunne dokumentere at du eier reseptpliktige medisiner som du har med til eget bruk. Vi anbefaler at du tar kontakt med fastlegen din og forklarer situasjonen, slik at du eventuelt kan få foreskrevet medisiner på legalt vis. Du kan lese mer om medisiner på utenlandsreise på legemiddelverkets sider.
Når det gjelder komplikasjoner er dette å svare konkret på, fordi det avhenger fra person til person, men i utgangspunktet skulle det gå greit. Du vil nok oppleve at du blir trøtt og døsig, men det er du kanskje klar over, og det er jo for din del, ønsket effekt.
Vi ønsker deg god tur!