Ufør

Hei til Dere! Jeg ble operert for kreft i Juli 2016. Hadde fått 30 stk 20 mg oxynorm i måneden i ca 2 måneder før operasjon. Etter operasjonen hadde jeg mye smerter for en periode, og fikk derfor både oxycontin 30 mg 98 stk og en pakke med oxynorm 30 stk 20 mg per måned. Jeg ble gående på dette fram til jeg selv tok initiativ til en gradvis nedtrapping hos min fastlege i begynnelsen av Januar. Jeg tok også kontakt med poliklinisk avd ved Ara senteret. Mitt spørsmål til Dere er som følger:
– Dersom jeg velger å legge meg inn for fortest mulig å gå av disse medisinene, også for å få hjelp med abstinenser, vil det kunne få noen konsekvenser for mitt bil sertifikat?

Mann, 61 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
På generelt grunnlag kan vi svare at i veilederen til førerkort står det at helsekravene er innfridd for førerkort i klasse 1 når;
• det er klar medisinsk indikasjon
• det er minst en uke etter siste doseøkning
• det brukes en maksimal døgndose som tilsvarer inntil 300 mg orale morfinekvivalenter
• legemidlene er langtidsvirkende, og
• det har gått 8 timer etter inntak av ekstra dose korttidsvirkende opioid
Vi vet ikke hvor mye du bruker daglig, men så lenge du tilfredsstiller ovennevnte krav vil du beholde førerkortet ditt. Det gjelder enten du står på det fast, eller du trapper ned. Er du usikker på om dosen du bruker er brudd på retningslinjene bør du snakke med din fastlege om det. Dersom du velger å legge deg inn for å få hjelp med nedtrapping/abstinenser, kan det tenkes at førerkortet ditt vil inndras for en kortere periode; dette bør du forhøre deg med din lege om, ettersom vi ikke vet dette sikkert.