Kva er grensa på opioider i trafikken?

Kan eg kjøre bil med 50 MG. Oxsikontin 100mg. i døgnet
Kva er grensa eg har brukt det 4 år. Kan dei måle det i promille kontroll.

65 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Hvis du får medisinen lovlig (på resept) og oppfyller kravene nedenfor så kan du kjøre bil. Det kan ikke måles i promillekontroll men politiet bruker ofte spyttprøver for å teste for opiater og andre stoffer i slike kontroller. Det vil også kunne synes i en urinprøve og slår altså ikke ut som promille (men på opioid). En ev. blodprøve vil kunne «regnes om» til «promille».
Du oppfyller helsekravene for førerkort når:
• det er klar medisinsk indikasjon
• det er minst en uke etter siste doseøkning
• det brukes en maksimal døgndose som tilsvarer inntil 300 mg orale morfinekvivalenter (du bør snakke med legen om hva dette tilsvarer i OxyContin)
• legemidlene er langtidsvirkende, og
• det har gått 8 timer etter inntak av ekstra dose korttidsvirkende opioid