Subutex til nedtrapping

Hei.
Lurer bare på en liten ting.
Har nå lenge vært avhengig av heroin men sluttet cold turkey maaange ganger og taklet abstinensene, men alltid falt tilbake.
Nå valgte jeg å gå av med subutex, brukt 16 mg på 48 timer og lurer egentlig på om jeg vil få abstinenser om jeg bare ikke inntar noe mer nå?
Eller burde jeg seponere?

Kvinne, 29 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Så bra du ønsker å slutte! Vi kan svare generelt på ditt spørsmål, men før vi gjør det, må vi si fra at dette ikke er en akutt tjeneste.
Først, angående begrepsbruken: seponering betyr «å avslutte en (medisinsk) behandling«), så enten du går cold turkey eller trapper ned, er det seponering. Spørsmålet er hvordan du seponerer.
Subutex er vanlig å bruke til nedtrapping av heroin på mange avrusningsklinikker. De gjør da vanligvis slik at pasienten får en god dose Subutex når h*n blir abstinent, hvor stor den er kommer an på toleransen/hvilke doser pasienten bruker. Deretter trappes pasienten gradvis ned på Subutex over en ukes tid (for eksempel). Det er ikke slik at pasientene får 16 mg en gang og så ferdig med det. Det er nok bedre å ta, la si, 4 mg daglig første to døgn og deretter trappe ned over en ukes tid til 0 mg.
Vi vet som sagt ikke hvordan det ligger an med deg nå, men dersom du skal gjøre dette en annen gang, ikke ta 16 mg på en gang. Ta heller 6-8 mg første dagen du er dårlig, deretter trapp ned over en ukes tid. Dette vil gi minst mulig abstinenser. Tar du 16 mg på en gang vil du trolig bli abstinent igjen etter to-tre dager når virkningen av Subutexen er ute av kroppen.
MERK. Vi er ikke helsepersonell. Dette svaret er ikke å anse som et medisinsk råd, men et  svar basert på erfaring og generell kunnskap om rusmidler. Skal du snakke med helsepersonell om dette bør du snakke med noen som vet og kan det. Fastleger og annet helsepersonell uten særskilt kompetanse på rusmidler, kan ikke nødvendigvis så mye om dette temaet.