Subutex. Vil jeg få noe ruseffekt om jeg injiserer det istedet?

Hei, jeg går på Subutex 16mg daglig. (LAR) Er opiatavhegig (Heroinist) og har brukt sub,metadon og Heroin mye. som regel injisert. Jeg vet effekten av å injisere subutex når jeg ikke har vært i LAR. Men det jeg lurer på er: nå som jeg er stabil på 16mg. Jeg tar subutexen på vanlig måte. (under tungen). Vil jeg få noe ruseffekt om jeg injiserer det istedet?

Mann, 26 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Dosen du står på gjør at resptorene dine ikke kan fylles opp stort mer, noe som også er meningen. Virkningen vil komme raskere og muligens oppleves mer intens enn om du tar det på riktig måte under tunga, men det er ingen veldig stor forskjell. Likevel er det en grunn for at det heller er Suboxone sin er foretrukket som LAR-medisin, da dette også inneholder nalokson.
Du bestemmer selv hva du skal gjøre, men du bør tenke på at injisering av rusmidler er særdeles vanedannende atferdsmessig. Spesielt hvis du skulle oppnå en viss ruseffekt vil sannsynligheten for at du gjentar sprøytebruken øke massivt. Mange opplever å miste kontroll over inntaket, og medisineringen blir mye mer tvangspreget enn ved påtenkt bruk. Du vil kunne gå fra medsinering til skadelig misbruk. Injisering av buprenorfin i store doser fører også til umiddelbart økt blodtrykk og er belastende for hjertet. Hjertebank/harehjerte er beskrevet av misbrukere. Før du eventuelt velger å injisere bør du også tenke på følgende:
• Hva vil det å injisere sette igang av rustanker og handlinger hos meg?
• Det at jeg heller ønsker å injisere enn å ta det under tunga: Hva er det et uttrykk for? Hva forteller det meg om min egen innstilling til rus?
• Hvor mange ganger skal jeg injisere det i stedet for å ta det under tunga?
• Hva kan bli følgene av å injisere det mange ganger?
• Hvilke andre typer risiko utsetter jeg meg for ved å injisere (smitte, bomskudd osv)?
• Hva om det oppleves veldig mye bedre å injisere det? Hva vil det føre til for meg?