spm. ang Vallergan, Imovane, snus

Hei!
Jeg lurer på om snusing kan være problematisk ved innak av Vallergan og/eller Imovane.
Så det jeg spør etter er om disse påvirker hverandre:
1)Snus + Vallergan
2)Snus + Imovane
3)Vallergan + Imovane
4)Snus + Vallergan + Imovane
Har valgt å kutte snusen nå som jeg går på de andre medisinene, for å være sikker, men lurer på om det går helt fint an å ta to sovepiller sammen. Vill effekten bli dårligere (ev verre)? Ser for meg siden alle disse medisinene/rusmiddelet gjør meg sløv og svimmel.
Blir man ekstra sløv om man kombinerer disse?

Kvinne, 16 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
1)Snus + Vallergan = Ingen kjent interaksjon (påvirkning på hverandre).
2)Snus + Imovane = Ingen kjent interaksjon (påvirkning på hverandre).
3)Vallergan + Imovane = Disse medisinene virker begge dempende, og kan forsterke hverandres effekt. Det kan føre til at du blir mer sløv. I felleskatalogen står det: «Den søvndyssende effekten av zopiklon vil kunne bli forsterket ved samtidig inntak av stoffer som påvirker sentralnervesystemet (andre sovemidler og beroligende midler, visse midler mot depresjon, sterke smertestillende midler og anestesimidler, midler mot psykoser og allergimidler med søvndyssende effekt)».
Du vil med andre ord risikere å bli mer sløv og mer svimmel om du blander disse medisinene.
4)Snus + Vallergan + Imovane = Se svar ovenfor.
Om du tenker på å kombinere Imovane og Vallergan eller å ta dobbelt dose av en av disse, anbefaler vi deg å snakke med utskrivende lege om dette først.