«Slått ut» etter cannabis/alkohol

Hei, jeg har røykt mye og mye forskjellig hasj de siste 3 årene i livet mitt, og det har aldri sjedd noe ekkelt eller skummel med meg før.
Men i helgen røykte hasj dagen etter at jeg hadde drukket. Jeg reiste meg for å gå på do, men kom med ikke så langt. Jeg kom meg til do døren også plutselig kunne jeg ikke se noe og falt rett i gulvet, ble på en måte slått ut. Hva kan dette skyldes?

Kvinne, 18 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det kan også være flere faktorer sammen som forklarer slike hendelser. Noen mulige faktorer som kan virke sammen for å gi denne typen reaksjoner er:
• plutselig senking av blodtrykk ved inntak av cannabis kan føre til white out ved inntak av cannabis i litt/mye større mengde enn vanlig; blanding av cannabis og alkohol forsterker denne effekten
• generelt sliten, spist lite, slapp (pluss kombinasjon med cannabis og alkohol)
• reise seg raskt opp (pluss kombinasjon med cannabis og alkohol)
Det vi tenker her er at enten er én av disse forklaringen, eller så har flere av de nevnte faktorene virket sammen for å skape denne virkningen.
Det høres litt ut som en white out. White out forårsaker at du blir plutselig svimmel, ev. kvalm og svak, og tap av bevissthet forekommer også iblant. Vanligvis er en slik hendelse forårsaket av plutselig lavt blodtrykk. Ved inntak av en noe stor eller rett og slett temmelig stor dose kan white out forekomme. Ved kombinasjon av cannabis og alkohol kan white out forsterkes kraftig (som det også står i artikkelen).
Cannabis gir akutt lavt blodtrykk. Dette er også grunnen til at mange får hjertebank (og kan bli redde) når de er påvirket av cannabis. Her er en artikkel om white out (på engelsk.)
Vi vil anta at du har det bra nå. Dersom du opplever dette igjen, ta kontakt med oss. Du kan også snakke med lege, men vær klar over at dersom du forteller legen om at du bruker cannabis kan dette få konsekvenser, f.eks. for førerkort (enten du har det, eller skal ta det). Alle bør ta en blodtrykkssjekk en gang i blant, så vi anbefaler deg og ta en tur til legen å sjekke ditt når du ikke er påvirket av hasj.