Rusmidler

Hei! jeg er en jente som har begynt på vidregående og har havna i et ganske dårlig miljø. Jeg vil si at miljøet er sterkt preget av rusmidler (røyk, hasj, snus) og alkohol. Jeg er en person med ganske sterke meninger mot dette, men er ikke selvsikker nok til å fortelle de andre at jeg ikke bruker noen slags form for rusmidler selv.
Jeg merker selv at jeg blir påvrka på en slik måte at jeg begynner å normalitisere det, selv om jeg vet det er dumt. Jeg føler meg utenfor i klassen fordi dette er det eneste de andre snakker om, og jeg har liksom ingenting å bidra med.
Jeg har ikke noe spesielt stort behov for å bli nære venner og være masse med de på fritiden, men jeg vil komme overens med de og bli godt likt av dem. Det eneste som er dumt er at jeg ikke blir like godt inkludert fordi alle andre møter hverandre i fylla og blir liksom bedre kjent på den måten.
Jeg lurer på om dette er normalt? Er det sånn på alle skoler? At man skal føle seg utenfor fordi man ikke drikker? For jeg syntes hvertfall det er utrolig dumt. Og jeg har lyst til å komme meg til et bedre miljø, men det er ikke så lett når jeg går i denne klassen.
Jeg har jo noen andre miljøer der jeg føler at jeg passer bedre inn, men det er mest med yngre folk eller med folk på andre siden av landet.
Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre? Eller hvordan jeg kan komme meg inn i ett bedre miljø? Jeg ville satt stor pris på svar
Mvh – Jente 16:)
, år fra

RUStelefonen svarer:
Dette er ikke en helt uvanlig situasjon – og vi kan forsikre deg om at du ikke er alene om å oppleve det du gjør. Rus er et tema mange er opptatt av, særlig i din aldersgruppe – og meningene er mange og delte. Derfor er det også forståelig at du begynner å normalisere rusbruk, ettersom det er såpass vanlig i ditt nærmiljø. Rus er derfor noe de fleste blir nødt til å forholde seg til på et eller annet tidspunkt, og da er det veldig viktig å stå ved de holdningene og synspunktene man har. Du skal ikke la deg overtale til noe du ikke egentlig kan stå inne for. Hvis de ikke kan akseptere, respektere og like deg for den du er og det du står for, har du kanskje ikke så mye å gjøre i akkurat det miljøet uansett. Dersom du må moderere deg for å få innpass i denne gruppen er det jo tross alt ikke den egentlige deg som får innpass, men en moderert og mindre genuin versjon av deg selv – noe som nok ikke er noen god løsning.
Det betyr ikke at du ikke kan komme overens med disse personene på andre områder – kanskje har de noen andre interesser enn rus, som kan være en felles plattform å bli bedre kjent med dem på? Sannsynligvis finnes disse andre interessene, selv om de kanskje kan være vanskelig å oppdage med det første. Dersom dette likevel skulle vise seg å være vanskelig, har du alltids også de andre vennene dine – om de så er yngre eller langt unna. Noe du kanskje også vil oppleve som et godt miljø for deg, er f.eks. ungdomsfellesskapet Juvente, som deler dine holdninger til rus. Dette kan jo være verdt å se nærmere på. Ellers anbefaler vi å gjøre som mange andre, å finne en fritidsklubb eller en idrettsforening da disse oftest er rusfrie.
Vil til slutt også tipse deg om denne artikkelen fra ung.no, og igjen minne deg på at du må stå for de holdningene du har, og være den du er – dette er du best tjent med i det lange løp. Husk at dette jo er en karakteregenskap det står respekt av.