Ruser meg pa Cannabis og Ritalin

Er en tørrlagt alkoholiker. Har ikke druket alkohol på snart 5 ar. Har heller begynt og ruse meg pa Cannabis og Ritalin. Får en ruseffekt av det som jeg dessverre liker svært godt. Føler selv jeg har mer kontroll på denne rusen enn jeg hadde den tiden jeg ruset meg på alkohol. Lurer pa hvor falig det kan være over lang tid ? Røyker ca 2 til 3 gram med cannabis og tar ca 80-100 ml med Ritalin hver dag

Mann, 52 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du oppgir at du bruker både Ritalin og cannabis hver dag i jevne og relativt store doser. Begge har bivirkninger som kan påvirke deg, også over lang tid. Vi har ikke grunnlag for å påstå at det er farlig å blande disse stoffene, men de medfører hver for seg en del risiko ved langtidsbruk. Vi nevner her kun de mest inngripende farene:
Du bruker en nokså stor dose med Ritalin da 80 mg er oppgitt maksimal dagsdose for voksne i følge felleskatalogen. Den mest alvorlige risikoen følger av belastningen metylfenidat har på hjertet. Ritalin øker ofte blodtrykk og hjertefrekvens. Det bør heller ikke brukes hvis man har høyt stoffskifte. Du bør derfor vurdere gå til legen for en helsesjekk. Om du har tegn til kardiologiske problemer bør du trappe ned og slutte med Ritalin. Andre typiske bivirkninger kan være fare for depresjon og søvnproblemer. Begge kan påvirke helsen din.
Du røyker 2-3 gram cannabis hver dag. Det er ganske mye og gir (spesielt sammen med tobakk) risiko for lungeproblemer. Kreftrisikoen og risiko for KOLS er også  betraktelig høyere enn om du ikke hadde røykt det. Andre faktorer kan være hukommelsesproblemer, konsentrasjonsvansker og læringsevne. Dette er kanskje ikke direkte farlig men det kan innskrenke livskvaliteten din og hvordan du fungerer i hverdagen.
Forbruket ditt av Ritalin og cannabis kan altså medføreen del  belastninger for din kroppslige og mentale helse over lang tids bruk. Samtidig er disse kanskje små i forhold til alle konsekvensene av et destruktivt alkoholmisbruk. Vi anbefaler at du bestiller en grundig helsesjekk hos legen. Du bør også vurdere å trappe ned på forbruket ditt noe. Kanskje gevinsten av det blir så bra at du vil vurdere videre grep? I så fall må du gjerne søke mer veiledning hos oss.