Rullebladet

Hvor lenge står forelegget for kjøp av hasj på rullebladet? Og om jeg får jobb i en barnehage, vil dette da stå i politiattesten? Jeg fikk forelegg i desember 2016 og det er mitt eneste og første forelegg. Har ikke noe annet på rullebladet.
Jeg ble heller ikke straffet for bruk eller vidresalg, kun kjøp.

Mann, 20 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det finnes en egen forskrift om politiattest for de som jobber i barnehage.
Kravet om å legge fram politiattest etter barnehageloven § 19 første ledd gjelder før personen begynner å arbeide i barnehage. I forskriften står det som følger; § 2. Krav om politiattest  – «Kravet om å legge fram politiattest etter barnehageloven § 19 første ledd gjelder før personen begynner å arbeide i barnehage». Vider står det i § 5. Yrkesforbud og egnethet «Personer som ikke legger fram politiattest eller legger fram politiattest som viser dom for overtredelse av straffeloven § 299, § 301, § 302, § 303, § 304, § 305, § 306, § 310 eller § 311, eller lov 22. mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig Straffelov § 195, § 196, § 200 andre ledd, § 201 første ledd bokstav c, § 201a eller § 204a, er utelukket fra fast eller midlertidig ansettelse i barnehage». Hvis en politiattest viser andre anmerkninger, må barnehageeier vurdere om anmerkningen gjør personen uegnet til å arbeide i barnehagen.
Så i henhold til forskriften vil du bli bedt om å fremskaffe vanlige/ordinære politiattesten, før du får jobb i en barnehage. Hvis du har blitt straffet får noen av de forholdene som er nevnt vil du ikke få jobb, mens har du andre anmerkninger vil de benytte skjønn. Vi vet ikke hvilken paragraf du blir straffet etter, men ofte benyttes straffeloven § 162 ved kjøp av hasj, og registreres på rullebladet. Hvor lenge forholdet vil bli oppført på politiattest avhenger av;
• hvilken type forbrytelser det er snakk om
• hvor alvorlig forbrytelsen er
• hvor gammel du var da forbrytelsen skjedd
• hvor lenge det er siden forbrytelsen er begått
• hva du ønsker å gjøre senere i livet
Stort sett alle opplysninger som er mer enn to eller fem år gamle er utelatt i politiattesten. Det er en egen lov om behandling av opplysninger i politi og påtalemyndighet, og i §40 står det nærmere beskrevet.
Uansett hvilken paragraf du ble straffet for vil det nok vises på ordinær politiattest, fordi det er mindre enn to år siden du ble ilagt forelegg for det straffbare forholdet. Hvis du ble straffet etter straffelovens §162 vil det vises, men du er ikke utelukket fra å arbeide i barnehage. Så søker du jobben er det sikkert lurt å si ifra om det straffbare forholdet, men håpe på at de vil vurdere deg uansett som søker. Du bør sikkert også si noe om hva ditt forhold til hasj/cannabis og bruk av narkotika er i dag.