Hei,
I mangel av «alko-tørk» som jeg vanligvis ville brukt for å rense hud før injisering, er Pyrisept (Cetylpyridinklorid) eller Klorhexidin påført papir som en tørker hud-området med OK; kan det antas å rense tilstrekkelig bort evt. bakterier, eller burde injeksjon unngås uten skikkelig «alko-tørk» for desinfisering av hud?
Vet om flere injiserende brukere som ikke renser huden i det hele tatt, og de fleste av disse er jo fortsatt i live og holder på..
– Regner med det ikke er noe imot bruk av Pyrisept/Klorhexidin som alternativ hud-rens og at det er bedre enn ingenting, ihvertfall, og har uansett brukt det flere ganger selv nå..
Tenkte uansett prøve spørre raskt i tilfelle dere hadde noe annen info eller kan si noe om hvor pålitelig det kan tankes å være, eller om det kanskje t.o.m. er et helt vanlig og greit alternativ for å rense hud-området/injeksjonsstedet før injisering.
Kun tenkt brukt overfladisk på hud, gnidd forsiktig på med papir el.l., og tørket (fordunstet) fra huden før injeksjon. I mitt tilfelle på innersiden av albue eller oppå hånd.
Håper å skaffe meg nytt rent utstyr samt nye alko-tørk fra apotek el. sprøyte-luka snarest, men inntil jeg får gjort det blir det altså noe improvisert for nå da..men regner med og håper det går bra og kan være et greit alternativ å vite om i fremtiden også.
..en flaske Pyrisept varer jo lenge.
Hvis relevant er det Amfetamin og/eller Heroin som skal injiseres.
Pfh. takk for svar uansett!
Mvh..
:-]

Mann, 30 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det viktige er at det som brukes er bakteriedrepende, at du bruker ren bomull, er ren på hendene og bruker rene/nye kanyler.
En flaske Pyrisept varer jo lenge, ja, men Alkotip er det mest vanlige fordi de er engangs og lette å ha med seg. Det går fint med Pyrisept eller Klorhexidin med ren bomull, ikke «papir e.l.» Dersom du ønsker ytterligere råd om injisering, kan du kontakte feltpleien nå du henter rene sprøyter eller Sykepleier på hjul. De er gode, både faglig og menneskelig.
Det er også viktig at du bruker rene sprøyter. Gjør du ikke det, er de andre tiltakene potensielt bortkastet.
Du nevner «injiserende brukere som ikke renser huden i det hele tatt, og de fleste av disse er jo fortsatt i live og holder på», poenget er nok at mange har grunnet dette fått infeksjoner og sykdommer som Hepatitt C o.l. Dette unngår du ikke ved bare å bruke en bakteriedreper, du må også bruke rene sprøyter. Det kan jo være en målsetting for deg å gjøre begge deler?