Hvor mange paracet må man ta får å dø?
Hei! Lurer på hvor mange paracet man må ta(500mg tabletter) man må ta får å dø? Er det dødelig og ta 30 slike tabletter?

Kvinne, 17 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi oppgir ikke hvor mange tabletter, eller hva slags medisiner, som kan gi dødelig dose. Det er fordi det er svært individuelt, og det er ikke etisk å hjelpe mennesker med å ta livet sitt. Det vi derimot vet er at en for høy dose Paracet kan gi akutt leverskade, koma kan oppstå, og andre organer kan bli skadet som følge av det.
Du skriver ikke noe om hvorfor du tenker på å ta en så høy dose med Paracet. Hvis du ønsker å ta så mange tabletter fordi du har det vondt, enten fysisk eller psykisk, er det bedre om du snakker med noen om det, enn å skade deg selv. Kanskje kjenner du en voksen du stoler på som du kan snakke med? Du kan også ringe eller chatte med Kirkens SOS som er døgnåpne på telefon 22 40 00 40. Kors På Halsen har også både telefontjeneste, chat, chatterom og tar imot spørsmål. Du kan også ta kontakt med Helsestasjon for ungdom der du bor.
Du er også velkommen til ta kontakt med oss på telefon 08588 ( alle dager 11-19, langåpent tirsdag og onsdag 10-19) eller på chat ( hverdager 11-17, langåpent tirsdag og onsdag 11-17).