Blir musikalsk kranglete av å drikke sprit

Hei! Jeg har et problem når jeg drikker sprit, jeg blir grinete og vil gjerne høre på en gitt musikksjanger. Dette var ikke ett problem for meg når jeg var yngre men det begynner å bli ett stort problem nå. Jeg lurer på hva jeg kan gjøre med dette?

Mann, 23 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det du beskriver her kan besvares på flere måter. Det spørs litt hvordan vi tolker forholdet mellom det at du blir grinete og det at du vil høre på en gitt musikksjanger. Er det slik i) at du opplever det som et problem at andre ikke vil høre på samme musikk som deg når du har drukket sprit, og at du derfor blir grinete eller ii) at du blir grinete generelt når du drikker sprit, også angående valg av musikksjanger.
Det å ville høre på en bestemt sjanger er jo ikke i seg selv et problem. Men det blir et problem dersom andre ikke vil høre det samme. Dette er jo et kjent problem. Da er man nødt til å lage en turordning, og velge det en vil høre for et gitt tidsrom (feks. «nå kan jeg velge i ti minutter og så nestemann») eller en låt hver. Hvis det er dette som fører til krangel, da kan du enten i) være sammen mennesker med samme musikksmak eller ii) la være å drikke sprit når det skal være musikk i bildet (og du er sammen med mennesker med en annen musikksmak), eller iii) bare drikke sprit alene og høre på det du liker.
Det er en del mennesker som opplever å bli mer og mer utagerende og grinete av sprit etterhvert som de blir eldre. Dette kan være et tegn på et begynnende alkoholproblem, og det kan i alle fall være et tegn for deg selv på at du bør vurdere om det er verdt det å drikke sprit.
Her er noen tips til moderasjon. Disse tipsene kan gi deg en bedre opplevelse når du drikker og de kan forebygge helse- og alkoholproblemer! (Men de vil ikke endre din musikksmak.)
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det.
2. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent på brennevin eller dropp brennevin. Drikk sakte!
3. Når du drikker, kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full og dermed ikke så lett grinete.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du ev. får til det.
6. Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du blir grinete: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?