MDMA, ecstasy

Disse stoffene jeg inntatt jevnlig siden jeg var 17 år, (altså i 5 år) men har aldri hatt en heftig nedtur. Det har heller ikke påvirket min hverdag ettersom jeg studerer og jobber deltid. Men i det siste har jeg hatt vondt i høyre side av magen samt høyre og venstre bryst. Derfor har jeg en del spørsmål.
1. Hvilke organer belastes / ødelegges ved inntak av MDMMA eller ecstasy?
2. I hvilken grad har helsepersonell taushetsplikt? Hva kan de formidle videre og hva kan de ikke?
3. Jeg har tatt en del blodprøver hos legen, lever viser heilt fine verdier mens verdiene til nyrene tilsier jeg har hatt kyssesyke i en periode, kan MDMA slå ut på nyrene som kyssesyke?
4. Kan galleblære ødelegges ved inntak av MDMA over tid?
5. Hvor lang tid tar det før de ødelagte cellene og nervene i nervesystemet blir friske?

Kvinne, 22 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi skal prøve å besvare spørsmålene dine så godt vi kan, i tur og orden:
1. MDMA påvirker flere organer direkte og indirekte. Først og fremst kan MDMA være nevrotoksisk, dvs. at det kan gjøre skader i sentralnervesystemet (hjernen, lillehjernen og ryggmargen). Omfattende bruk kan forårsake depresjoner, angst og hukommelsestap osv. Særlig hvis pasienten samtidig bruker antidepressiva (SSRI og MAO-hemmere) og kokain (kilde?). Hjertet kan  belastes ved høyt forbruk, særlig om man danser og beveger seg mye (og er dehydrert). Lungene kan overbelastes som følge av hurtig og tung pusting (ved dansing feks.). Å bruke MDMA belaster altså hele hjerte-, lunge- og karsystemet, slik at hvis man er disponert for slik sykdom bør man unngå bruk av MDMA og andre rusmidler generelt. Leveren kan også ta skade ved bruk av MDMA. Leveren er den som hovedsaklig klarer å skille ut fremmede stoffer fra blodet, og som holder blodet vårt fritt for avfall. Ved bruk av ecstacy kan det bli for mye for leveren, og den klarer rett og slett ikke å gjøre jobben. Da vil i neste omgang toleransen for gift bli langt lavere enn i en normal tilstand. En liten ekstra dose kan altså gi rask død. Inntatt i høyere doser kan MDMA gi livstruende medisinske komplikasjoner med blant annet hjerneblødning, hjertearytmier og hypertermi. Slike komplikasjoner kan også opptre noen ganger ved bruk av vanlige rusdoser. Fullstendig organsvikt hos noen få er dokumentert.
2. Helsepersonell har opplysningsplikt i førerkortsaker (rus og bilkjøring), ved graviditet, i barnevernsaker, ved unaturlig død og når det gjelder helsepersonell og rus. De skal formidle bakgrunnen for bekymringen, hva som misbrukes og hvem det gjelder. Samlet kan man altså si at det skal meldes fra til fylkesmannen/Statens helsetilsyn hvis liv og helse er i fare.
3. Vi er litt usikre på hva du mener med «slå ut på nyrene som kyssesyke». Hvis du mener om MDMA kan gi kyssesyke, så  er svaret nei. Hvis du mener om MDMA kan påvirke verdiene til nyrene, så kan det nok det. Er man syk med kyssesyke så er det som nevnt belastende for leveren, og bruk av rusmidler frarådes da. Det er altså heller ikke slik at bruk av MDMA kan slå ut som kyssesyke på nyrene, da man tester spesifikt for kyssesyke, og at dette arter seg annerledes enn ved belastning som følge av bruk av MDMA.
4. I likhet med de andre indre organene, vil også galleblæren være utsatt for potensiell skade. Etter det vi vet, skades ikke galleblæren spesifikt, utover det andre indre organer gjør.
5. Eksakt hvor lang tid cellene og nervesystemet trenger for å habitualiseres er vanskelig å svare på. Det er avhengig av ulike generelle og individuelle faktorer, slik som hvor ofte og hvor mye, hvordan kroppen din responderer på inntaket osv. Når de biokjemiske forutsetninger bringes ut av likevekt, vanligvis som følge av inntak av kjemiske stoffer som f.eks. MDMA eller alkohol for den saks skyld, kan en ved en slik eksponering utløse nevrotoksiske skader i hjernen. I hvor stor grad dette vil medføre en permanent skade i sentralnervesystemet, vil være personavhengig på grunn av medfødte biologiske forutsetninger.
Lenkene i svaret er hentet i fra uavhengig kilde og må leses og tolkes deretter. Vi står ikke ansvarlig for innholdet.
Du kan lese mer om MDMA på våre faktasider her.