Lakking i rom med lite lufting i kombinasjon med alkohol

Hei. Case: En person, voksen mann på 90 kg har drukket 6 enheter alkohol og samtidig lakket i et rom (en båt) uten lufting. Spm: Vil denne personen kunne bli så overstadig beruset (rus som varer i flere timer) at han nesten ikke klarer å prate og oppfører seg som han er MEGET overstadig beruset? Rusen ligner alkoholrus.

Kvinne, 42 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
For å svare på spørsmålet ditt kunne vi trengt noe mer opplysninger. På generelt grunnlag kan vi si at at inhalering av sniffestoffer gir en kortvarig rus, slik at man må tilføre stoffet hyppig for å opprettholde rusopplevelsen. Dette, sammen med alkoholenhetene  kan muligens forklare at vedkommende fremstår som noe ruset. (Du sier ikke noe om hva slags alkohol det er eller hva du legger i «enhet».) Det er dog ikke rimelig å tenke at han skulle bli «meget overstadig beruset» av en rus som varer i flere timer.
Du kan lese mer om sniffestoffer på FMR sine sider, samt våre faktasider om løsemidler, gasser og sniffestoffer.
Du er velkommen til å ta kontakt med oss på telefon 08588 for å diskutere saken videre.