Hvordan komme seg ut av rusmisbruk når man har angst?

Mamma har angst og har slitt med det og migrene i mange år. Hun byttet lege for ca 2 år siden som førte til lavere dose sobril for angsten. Dette har ført til at hun bruker alkohol for å takle angsten som medikamentene ikke tar… hun hater å drikke, og kjenner til alle bivirkninger og konsekvenser av dette. Jeg er rådvill og vet ikke hva jeg skal gjøre. Hvordan kan man slutte med alkoholmisbruket når angsten er så sterk? Og hvordan kan jeg hjelpe? Eller hvor bør mamma søke hjelp?

Kvinne, 23 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er et ganske kjent problem du beskriver, en ond sirkel som er vanskelig å komme seg ut av. Dersom din mor hadde sluttet å drikke, ville angsten enten blitt borte eller blitt lettere å behandle med medikamenter og/eller psykologhjelp. Det er altså der hun må begynne. Og hun vil nok måtte være edru en stund før hun kjenner at tilstanden blir bedre. Men allerede etter få uker vil hun merke betraktelig bedring.
Dersom hun ønsker hjelp, kan hun raskt få det i Oslo. Det er flere muligheter, og vi kan informere dere om konkrete tilbud dersom du/dere kontakter oss. Hun trenger henvisning fra sin lege og du kan eventuelt bli med henne for å støtte henne. Dersom du trenger noen å snakke med om din egen situasjon, vil vi anbefale deg Veiledningssenteret for pårørende.
Det er viktig at du er en støtte for din mor og hjelper henne, men det er også viktig at du ikke blir den som skal «sørge for» at hun får hjelp, bestemmer at hun må slutte eller lignende. Det er ikke ditt ansvar å få henne frisk(ere), men hennes og helsevesenets ansvar sammen. På Veiledningssenteret er de gode på å snakke om dette og der vil du få hjelp og råd. Informasjon om passende tiltak får du av oss.