Hei! Jeg skriver Bachelor og leter etter kilde på dette utsagnet som jeg fant på siden deres: «Subutex og Suboxone gir rus hos dem som ikke har opparbeidet toleranse for virkestoffet. De som har toleranse, vil ikke oppleve rus dersom stoffet tas i foreskrevne doser. » Har dere kilde på dette så hadde jeg blitt veldig glad 🙂
Kvinne, 28 år fra

RUStelefonen svarer:
Det er faktisk vanskelig å finne en konkret kilde som bekrefter at buprenorfin (Subutex) ikke gir rus ved riktig bruk. Dette er fordi buprenorfin har potensiale til å gi rus siden det er morfinlignende stoff. Målet til behandleren er å gi en dose som ikke gir rus. Man oppfyller i Norge helsekravene for å kjøre bil selv om man er i LAR.
Buprenorfin har et effekttak (ceiling-effekt) på eufori men ikke på smertedempende effekt. På grunn av denne takeffekten skjer det mindre overdoser og sløvhet enn metadon. Buprenorfin er derfor førstevalget hos behandlere.