Hjelp

Hei, jeg har over flere år brukt Rivotril for en angstlidelse. Har de siste 3 årene trappet betraktelig ned, og er nå nede på det som kalles en fornuftig dose- 2 mg. Men, jeg opplever at dette er svært tøft… Har mye abstinenser og opplever ikke å få samme effekt av den som før.. Har gått i bølgedaler før, men sånn som det har vært nå , har jeg aldri opplevd… Jeg ruser meg ikke, jeg får det mot spasmer i halsen. Dosen jeg begynte med var 10 mg. Vet nå at dette var en brutal høy dose, gikk raskt ned fra 10 til 6, så til 5, så til 4, så til 3, og nå på 2. Har brukt Rivotril i ca 5 år. Jeg lurer på om jeg skulle ha hatt en annen type medisin? Vet at fastleger ikke vet så mye om Rivotril så kanskje jeg skulle oppsøkt psykiater? Får og 5 mg Imovane for søvnproblem.
Må si at jeg ikke klarer å overholde legens dose på Rivotril da jeg har så mye angst/abstinenser… Vurderer å be om et opphold på DPS eller noe… Jeg hadde angst FØR jeg begynte med medsin, så noe i meg er vel redd for å trappe ned og, i tilfelle plagene jeg hadde før jeg begynte med medisin ikke vil forsvinne… Hva skal jeg gjøre? Opplever lite forståelse fra legen.., Hun sier bare at jeg er en tøffing og at jeg klarer dette…

Kvinne, 33 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Du skriver at du har gått raskt ned på dosen med Rivotril og at du har brukt det i omtrent fem år. Uansett om du planlegger å fortsette med Rivotril eller å konvertere til et annet angstlindrende preparat så anbefales alltid sakte nedtrapping fra alle typer benzodiazepiner. Det kan virke som om du har gått litt fort frem. Kanskje du bør ta en god snakk med legen din? Hvis du ikke føler legen din lytter til deg bør du kanskje foreslå å oppsøke en psykiater? Hvis du får en diagnose på at du har en angstlidelse vil du også få flere rettigheter og antagelig bli tatt mer hensyn til, i forhold til angsten du lider av.
Det virker som om du selvmedisinerer deg på Rivotril, som egentlig ikke er beregnet mot angst, men mot epilepsi og spasmer. Faren for utvikling av psykisk og fysisk avhengighet til Rivotril er større for mennesker med alvorlige psykiske lidelser. Det finnes andre type medisiner som er mer egnet for angstlindring. Det finnes også andre behandlingsformer som kan lære deg å mestre angsten bedre med mindre bruk av medisiner, som jo alltid har bivirkninger og ofte er vanedannende.
Det høres ut som en god idè å søke deg inn på feks. DPS. Du kan jo også vurdere å søke om utredning for angsten din. Da ville du samtidig få hjelp til å få et tilfredsstillende bruk av riktig medisin og kanskje mulighetene til å gjøre noe med hvorfor du i det hele tatt har angst.En utredning varer som oftest i rundt tre måneder og skjer enten poliklinisk eller ved innleggelse. Som regel er det noe ventetid på utredningsplasser, men for deg kan det være verdt det.
Du skriver at du ikke ruser deg, og det er veldig bra, men mange mennesker bruker ofte mer benzodiazepiner enn de strengt tatt trenger, hvis de ikke konfronterer årsakene til hvorfor de bruker dem. Du vil profitere på å ikke være en av disse.
Du bør altså i første omgang gå til legen for å få en henvisning til psykiater eller DPS. Hvis du ikke er fornøyd med legen din har du rett på å bytte fastlege. Du kan gjøre dette elektronisk på helsenorge.no