Hasj

Jeg er en gutt på 20 år og har røyket hasj nesten daglig i 4 år, det jeg lurer på er.
1. Hvis jeg tar blod prøve hos legen, vil hun kunne se at jeg røyker?
2. Hvilke organer kan ha blitt skadet av røykingen?
3. Dagen etter jeg røyker kan jeg få veldig vondt i magen, kan dette være på grunn av at jeg røyker hasj?

Mann, 20 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Til det første spørsmålet ditt om legen vil kunne se at du røyker hasj når du tar blodprøver er i og for seg svaret ja. Men det forutsetter at du har inntatt hasj mellom 12 til 24 timer før du tar blodprøven, og at du godkjenner at legen tar en rustest av deg. Legen har ikke anledning til å teste deg for bruk av rusmidler uten din godkjenning.
På det andre spørsmålet ditt om hvilke organer som kan bli skadet ved å røyke hasj kommer det litt an på om du mener på kort eller lang sikt. På både kort og lang sikt er det først og fremst virkningen på hjernen. Noen kan bli psykotisk, få angst, bli deprimert, få problemer med hukommelse, innlæring etc. Ved svært høyt inntak kan de i tillegg oppstå panikkanfall, økt hjertefrekvens og redusert bevissthet. De siste 20 årene er det publisert flere rapporter som viser en sammenheng mellom bruk av cannabis og akutt hjerteinfarkt og hjerneslag. På lang sik kan cannabis også påvirke immunforsvaret, hormonbalansen og reproduksjonssystemet. Røyking av cannabis kan føre til lungeskader, og for kvinner har det innvirkning på fosteret i magen og barnets videre utvikling. Du kan lese mer om mulige skader på kort og lang sikt på vår hjemmeside, og i denne artikkelen til Norsk Helseinformatikk.
Det siste spørsmålet ditt er om grunnen til at du får vondt i magen skyldes at du har røyket hasj. Hvis det alltid skjer dagen etter at du har røyket hasj, kan det være sannsynlig at det er en sammenheng. På tidsskriftet til Den Norske legeforening finner vi en artikkel om cannabinoid-hyperemesis som er en ganske kjent tilstand hvor det oppstår magesmerter, kvalme og oppkast som følge av cannabisinntak. Om det er det som årsaken til dine mageproblemer kan vi ikke si noe om, men du kan jo lese artikkelen og se om du kjenner igjen noe av det som er beskrevet. Det finnes kanskje også andre grunner til at du har problemer med magen, så du får også vurdere om du skal ta kontakt med legen din for en sjekk.