E-sigarettfunn

hei, jeg har funnet en e-sigarett i sekken til fjortenåringen. sammen med den en tom flaske nikotinfri esigarettvæske. og en zippolighter. skjønner ikke helt hva det kan handle om. bruker ungdom esigaretter til rusbruk? er aller mest bekymret for syntetisk cannabis, om det er noe man bruker esigarett til. det lukter ikke cannabis av esigaretten.

Kvinne, 40 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi kan ikke svare deg 100 % sikkert på hva h*n bruker dette til. Men det vi kan si er at det er ikke spesielt vanlig å bruke e-sigaretter til cannabisformål, verken syntetisk eller annen cannabis. Det er nok en del erfarne brukere som anvender seg av denne typen brukerutstyr (for å minke inntaket av skadelige stoffer som tjære osv) men det er lite plausibelt at en 14-åring skal gjøre det. Vil vi hvert fall tro.
Det viktigste er å se på helheten. Er h*n fornøyd med livet; følger skolen; ikke endret venner og vaner plutselig, slike ting er det du kan se etter. Dersom h*n til stadighet kommer hjem med røde øyne, gjør det dårligere på skolen, dropper fritidsinteresser osv. kan det være tegn på cannabisbruk (men trenger ikke være det).
Snakk med ungdommen om hva du har funnet. Ikke konfronterende, men luft dine tanker med forståelse. Det er sikkert spennende å prøve e-sig, kanskje det oppleves tøft eller h*n er nysgjerrig. Det går an å si at det er lov å være nysgjerrig, men at det finnes noen ting som er veldig farlig (feks. syntetisk cannabis) og noen ting man gjør kan få konsekvenser man ikke tenker på nå. Det er ikke sånn at man dør eller blir narkoman av å prøve hasj eller marihuana. Men det kan gå utover skolen, du kan få utsettelse på lappen (moped/bil), kan få trøbbel med reise senere i livet og slike ting som de færreste tenker over.
Ungdom er nysgjerrige på røyk, alkohol, og andre ting. Det er helt normalt. Det er viktig å snakke med dem uten å skremme dem for mye. Det mange foreldre lett kan bomme på, er å si «narkotika er farlig, dumt» osv, uten å egentlig ville snakke med ungdommen om det. Ofte vet man ikke så mye selv eller man trekker alt over én kam. Men det er veldig stor forskjell på en ungdom som er nysgjerrig på, og kanskje eksperimenterer med, cannabis og en ungdom som drikker, røyker, blåser i skolen, tar halt h*n kommer over og generelt er utagerende. Dersom du skal snakke med h*n om dette, tenk på det store bildet, helheten.
Gode grunner til å tenke seg om før man prøver cannabis, dersom du skal snakke med h*n om dette:
• Det er mye mer risikabelt for dem under 18-20, ang. den psykiske helsen
• Det er risiko for å få utsettelse på lappen(e)
• Det er ikke noe moro å bli tatt av politiet/barnevern.
• Det er en del typer utdanning/jobber du ikke kan få om du har det på rullebladet
• Reise/studere i utlandet kan bli et problem.
«Syntetisk hasj»
Synetiske cannainoider (som er det faktiske navnet) er ikke veldig utbredt i Norge. Dersom du finner et hvitt pulver sammen med e-sigaretten, er det grunn til bekymring. Da bør du ev. kontakte oss igjen (på telefon). Slik vi tolker det du har funnet, er det liten sannsynlighet for at h*n bruker det.