Dilemma

Hei!
Hva gjør man hvis man har fått greie på at en av dine mindreårige fettere har røyket Hasj og gjør det noen ganger han er alene hjemme, og vennene hans er på besøk?
Han har betrodd seg til meg, fordi han visste at jeg ikke kom til å løpe for å sladre på han slik andre gjør. Det blir et dilemma, for jeg er helt i mot slikt, men han har også betrodd seg til meg. Hva skal jeg gjøre?

Kvinne, 18 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Ja det er helt klart et dilemma, som kan oppleves som vanskelig for noen og enhver. Du skriver ikke hvor gammel fetteren din er, og hvordan det går med ham ellers i livet, men noen unge eksperimenterer med bruk av hasj noen ganger. Det er ikke å anbefale, men de fleste kommer seg greit videre etter noen forsøk. Andre igjen fortsetter, blir kanskje avhengige, og kan få problemer med foreldre, skole og politi.
Kanskje bør du i første omgang forsøke å snakke med fetteren din om det, og si at du er bekymret. Du kan jo spørre han om hvorfor han gjør det? Hvor ofte han gjør det? Les gjerne litt om mulige virkninger og bivirkninger hasj kan gi i denne artikkelen på vår hjemmeside. I tillegg kan han jo også få problem med politiet, og barnevernet kan bli koblet inn hvis han blir tatt for det. Det kan også påvirke fremtiden hans i forbindelse med utdanning, førerkort, utenlandsreiser og annet.
Synes du det er vanskelig og/eller ubehagelig å snakke med han om det, synes vi ikke det er noe galt i snakke med foreldrene dine eller andre som kan gripe inn. Du trenger ikke nødvendigvis «sladre», men si noe om din bekymring til den du snakker med. Be også om at de ikke forteller at det er du som har fortalt det, for det kan gjøre det vanskeligere.