CoCo

Jeg har brukt kokain på daglig basis i 1,5 år og trives forsåvidt med det. Ihvertfall hvis man ser bortifra at jeg har uendelig med forbrukslån, en leilighet som er tvangsolgt, minimal kontakt med mine to døttre, ingen jobb å gå til og mye svakere psykisk helse. Men problemet er nettopp det der. Hvorfor er jeg gått i en følelsesløs tilstand hvor tilnærmet ingenting går innpå meg og alle tidligere sperrer,følelser og verdier er forduftet? Hendelser som kunne sendt meg rett i kjelleren i mitt tidligere liv, før jeg startet medisineringen med kokain, påvirker meg lenger ikke. Ingenting bekymrer meg, ingenting går i tankekværna, ingenting gir meg glede og ingenting gir meg sorg. Dette må jo være pga kokainen?

Mann, 30 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Kokain virker på hjernen belønningssystem, og utløser dopamin som gir en følelse av glede og velvære. Det er den effekten brukeren er ute etter. Ved mer langvarig bruk, slik du beretter om her, vil andre virkninger også ta over etterhvert. Noen kan bli mer følelsesløse og kalde, andre kan bli deprimerte og nedtrykte, atter andre kan bli psykisk ustabile og noen blir psykotiske i perioder. For noen kommer en blanding av disse faktorene på en gang eller etter tur eller i perioder.
Du sier ikke om du ønsker å slute med kokain. Dersom du gjør det vil du få dine verdier, følelser og alt tilbake. Men det tar en god stund før hjerne din (som produserer dine følelser eller manglende sådan) er helt i «vater» igjen. For noen er perioden etter de slutter med kokain temmelig problematisk, og det kan være at du kan trenge veiledning og hjelp på veien.
Det er et litt delt budskap du sender oss. På den ene siden forteller du om elendig økonomi, ingen jobb, ingen kontakt med barna dine og mye svakere psykisk helse. På den annen side sier du at du trives med det og er «i en følelsesløs tilstand hvor tilnærmet ingenting går innpå meg». Det hadde vært interessant å snakke med deg om hvordan disse ganske motsiende opplevelsene ser ut for deg og hva du tenker om din situasjon. Dersom du ønsker å snakke med noen om hvilke muligheter som foreligger, er du velkommen til å ta kontakt med oss for en uforpliktende og anonym samtale.