Cannabis

Hei! For noen uker siden kjøpte jeg og en venninne hasjbrownies og noen andre greier, som vi spiste. Mengden var ca to brukerdoser på hver. Jeg har en del tidligere erfaring med marijuana men kun røyking, har også prøvd både mdma, lsd og kokain. Tidligere har jeg bare hatt gode opplevelser med disse stoffene! Denne gangen var helt annerledes. Vi drev å tullet om at vi kjente det, og jeg ble skuffet over null effekt som jeg trodde i nesten en time etter inntak, men brått en time etter inntak kom jeg helt inn i en boble, hvor jeg kjente en ekstremt sterk rus! Jeg begynte å gjøre alt på repeat, alt jeg hørte gikk også på repeat, som å se 1 minutt av en film og spole tilbake igjen og igjen! Etterhvert skjønte jeg at jeg hørte alt på repeat, og ble mer og mer borte fra situasjonen og meg selv. Jeg mistet kontrollen over alle bevegelser, kroppen styrte meg til å gjøre ting selvom jeg ikke ville. Jeg så alt i bølger og bevegelser. Alle opplevelser ble utrolig forsterket.
Etterhvert ble jeg helt nummen i kroppen, og har fått høre senere at jeg ble helt hvit i ansiktet. Jeg begynte å se masse farger, det skiftet hele tiden og alt bevegde seg, etterhvert så jeg alt i tegneserie, jeg klarte ikke å hente ting som lå rett foran meg, alt så mye større ut. Jeg følte at jeg var i en drøm, men husket ikke at jeg hadde sovnet. Til slutt fikk jeg helt panikk, klarte ikke gå, eller skjønne noe særlig av det folk sa, de sa at jeg sa mye uforståelig. Jeg klarte å ake meg ned trappen til badet fordi vi skulle egt ut, men jeg falt sammen på badet og så etterhvert bare masse farger og hørte masse rare lyder. Jeg skjønte ikke hvor jeg var eller hvem jeg var. Jeg tenkte at dette var slutten og at jeg skulle dø. Etter dette hadde jeg ropt og han ene hadde bært meg i seng, jeg sov i ca 2 timer før jeg våknet og fortsatt var «borte» jeg fikk panikk og angst og tenkte at jeg kom til å bli sånn for alltid, venninnen min ringte en lege (skal nevnes at jeg var på besøk i utlandet) og vi ble sent til akutt psykiatrisk. Jeg begynte på dette tidspunktet å komme litt mer til meg selv, eller bli klar over hva som hadde skjedd, hvem jeg var osv, og begynte å skjønne hva folk sa til meg.
Legen sa at jeg hadde fått en forgiftelse og at jeg hadde blitt psykotisk eller en lignende paranoid schizofreni forbigående psykose og at det ville gå over innen 12 timer. Og det gjorde det! Bare 3 timer etter vi var der kom jeg helt tilbake til meg selv, og jeg har aldri vært mer glad!! Rusen satt i i 21 timer. Det er den skumleste og mest uvirkelige opplevelsen jeg har hatt, og jeg visste ikke at det var mulig å bli så borte fra seg selv! Den følelsen har jeg aldri lyst til å oppleve igjen! Dagene etter var jeg helt normal men nå de siste døgnene har jeg drømt mye om hele opplevelsen, og det er ubehagelig! Jeg hadde også en episode isted hvor jeg plutselig ble ekstremt trøtt og når jeg skulle opp å gå var beina blytunge og jeg ble veldig svimmel, og begynte å oppleve annerledes og begynte å bevege meg «kroppstyrt» i forskjellige retninger jeg klarte ikke stoppe! Heldigvis varte dette bare i 10 minutter så var jeg fin igjen!
Så det jeg lurer på var om opplevelsen idag var en ettervirkning fra min «bad trip» og om det evt kommer fler? Jeg lurer også på om jeg kan få noen varige skader for dette? Og om jeg ble psykotisk under rusen? Har lest at effekten på dosen jeg fikk tilsvarer en bad LSD trip. Jeg har ingen i familien som er psykisk psyke og jeg har alltid vært veldig psykisk sterk, godt selvbilde,glad og positiv person! Derfor skurrer det, og er det vanlig å oppleve en bad trip i form av en psykose på et friskt menneske? Er det farlig for meg å ta det igjen? Skal også nevnes at han vi kjøpte det av og andre jeg kjenner har blitt helt borte selv, så kan dette skje alle? Jeg har lyst til å ta mdma og lsd igjen for å få en god opplevelse, tror dere dette går greit?
Beklager for lang tekst men dette er noe som har bekymret meg en stund, og jeg trenger svar. Tusen takk 🙂
Kvinne, år fra

RUStelefonen svarer:
Mange opplever at det tar lang tid å komme seg helt over en slik heftig opplevelse. Hjernen trenger god tid på å komme i balanse igjen etter et massivt inntak av psykoaktive stoffer. Det er vanskelig å si hva den korte opplevelsen du hadde sist helt konkret skyldes, men uansett så kom den nok som følge av traumet kroppen og hjernen din har vært igjennom. Kanskje var det et forbigående tilfelle av lavt blodtrykk som man kan oppleve når man reiser seg plutselig, kombinert med at du fortsatt er sensitiv etter forgiftningen?
For hver dag som går vil sannsynligheten for at du opplever flere slike episoder gå ned, så sant du ikke tar mer cannabis eller andre psykoaktive stoffer. Du får neppe noen varige skader av dette ene inntaket. Likevel kan selve opplevelsen være så heftig for mange at den huskes tydelig i mange år etterpå. Dette gjelder kanskje også deg.
Du spør om du ble psykotisk under rusen. Det høres slik ut, men en slik reaksjon er utelukkende kjemisk fremkalt og psykosen varte derfor svært kort. Hos noen kan cannabis fremkalle psykoser som varer mye lengre enn utover stoffets egentlige virketid. Slike psykoser utarter seg annerledes enn den du opplevde. Alle mentalt friske mennesker kan potensielt få en bad trip dersom doseringen av et psykoaktivt stoff er høy nok. Du kan lese mer om cannabis og psykoser i denne artikkelen fra vår hjemmeside.
Du bør ikke ta hverken cannabis, MDMA, LSD eller andre stoffer på flere måneder. Risikoen for at noe går galt vil være høyere for deg en god stund fremover. Vi anbefaler deg derfor om å avstå fra all slags rusbruk en periode, til du er kommet helt over denne hendelsen.