Broren min ruser seg

Hei.
Jeg sitter i en veldig vanskelig situasjon.
Jeg har et nært familiemedlem, som har begynt med litt dop.
Han/hun fortalte meg for ikke så lenge siden at han/hun har prøvd amfetamin (etter et vondt brudd), og at han/hun tar kokain av og til.
Er dette noe grunn til bekymring? Han/hun sier at det kun er av og til.
Jeg sitter helt alene med dette, og kan ikke fortelle til noen.

Kvinne, 23 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er generelt ganske vanskelig å svare konkret ja eller nei på denne typen spørsmål – om hvorvidt du har grunn til bekymring eller ikke. Dette er fordi det ikke alltid finnes klare kriterier for når en situasjon kan kalles et problem eller ikke. Dersom det stemmer at broren din tar dette kun en gang iblant, trenger ikke dette i seg selv nødvendigvis å være et stort problem – men både kokain og amfetamin er potensielt ganske vanedannende, og dersom han i tillegg benytter dette som en form for selvmedisinering, vil han kanskje være sårbar for å utvikle et vanemønster på sikt. Enkelte er i denne faresonen, andre ikke. Mange opplever at de har egen rusbruk under kontroll, men at denne kontrollen gradvis og nærmest umerkelig vil svekkes. Hvorvidt det samme vil skje med din bror er umulig for oss å forutsi, for her finnes det store individuelle forskjeller.
Det viktigste er likevel å unngå to ting: (1) at du føler deg ansvarlig på vegne av valg han tar, og (2) at du føler deg veldig alene i denne situasjonen. Husk at det kun er broren din som bestemmer hvilke handlinger han selv gjør, men det kan jo likevel være greit å ta en samtale om dine bekymringer. I så fall anbefaler vi at du leser vår guide til bekymringssamtaler. Vi forstår at dette er vanskelig å snakke med andre om, men for din egen del kan det være veldig nytte å oppsøke litt råd og veildedning fra NKS Veiledningssenter for pårørende – slik at det kan bli enklere å leve med dette for din egen del.
Du er også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat for en utdypende samtale.