Bekymret for om min sønn ruser seg

Hei. Jeg er bekymret for min sønn på 18 år. Nå i kveld syntes jeg han såg ruset ut. Ville ikke ha mat. Ville bare fort på rommet sitt. Hva kan jeg gjøre?

Kvinne, 52 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt om du er bekymret for din sønn dersom han ofte ser sliten eller ruset ut og ofte går rett på rommet uten å ville snakke med deg. Ungdom i hans alder kan ofte være lite interessert i å snakke så mye med sine foreldre og de fester jo ofte en del i den alderen. Det er ikke nok informasjon i det du skriver til at vi kan gi deg noen konkrete råd eller oppfatninger om hva det kan være. Hvorvidt det er grunn til bekymring, er noe du bør avgjøre på bakgrunn av et mønster. Det du bør gjøre er å observere ham over tid.
Vi vil anbefale deg å snakke med noen om din bekymring, gjerne med mer utfyllende informasjon om situasjonen din og hans. Du kan kontakte oss i RUStelefonen på nummer 08588 for en uforpliktende samtale. Det er et godt utgangspunkt, vi kan gi deg generelle tips og råd for hva du kan se etter og hvordan du ev. kan ta temaet opp med ham.