Bekymret for en venn

Hei! Jeg har for et par år siden flyttet bort fra bygda der jeg er oppvokst for å studere, og i forbindelse med dette har jeg mistet kontakt med flere av guttevennene mine. Jeg visste at de røyka hasj og holdt på med diverse andre stoffer før jeg flytta, men hver gang jeg tar det opp ender det med krangling. Jeg har ikke snakket med han ene på over to år, men så har det kommet meg for øret at han har store problemer psykisk, og at han «løser» dette med å røyke hasj.
Når jeg snakker med de andre vennene hans om det sier de at det ikke er deres problem, og i hvertfall ikke mitt, og han vil ikke snakke med meg om noe lenger, og det er veldig vanskelig å få kontakt med han, spesielt siden jeg bor veldig langt unna og kun ser gjengen en gang i året.
Hva kan jeg gjøre? Hvor kan jeg sende bekymringsmelding?

Kvinne, 21 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at dette er en vanskelig situasjon for deg. Det kan være veldig vanskelig å føle at man «mister» noen man tidligere sto nær. Nå er det engang slik at dersom han ikke ønsker å endre sitt bruksmønster, eller å snakke med deg, er det dessverre veldig begrenset hva du kan gjøre med det. Hjelpeapparatet (samt sjansen for å lykkes med å bli rusfri) er i stor grad basert på frivillighet og oppriktig motivasjon fra brukerens side. Dersom ingen av disse elementene finnes hos ham, er det urealistisk å forvente at du eller noen andre skal kunne overtale ham til noe annet. Derfor er det også viktig at du ikke føler deg ansvarlig på vegne av ham, og på vegne av valg han tar/ikke tar.
Derimot er det ingenting i veien for at du forsøker å være en venn og en støtte for ham, dersom han likevel skulle være åpen for dette. Hvis du planlegger å ta opp dette temaet med ham igjen, kan det være greit at du gjør deg kjent med denne guiden til bekymringssamtaler. I så fall er det kanskje hensiktsmessig å vektlegge de psykiske problemene han har fremfor hasjbruken, hvis det er de psykiske problemene som egentlig er sakens kjerne. Men dersom han fremdeles ikke er villig til å snakke med deg om hans situasjon, er det simpelthen noe du må akseptere og respektere – men da er det er helt ok å bare være en god venn for ham, og å snakke om andre, positive ting; dette betyr kanskje mer for ham enn du er klar over.
Når det gjelder å melde bekymring, er det i første rekke hans psykiske helse du kan melde bekymring om. Dersom det viser seg at han utvikler mer og mer alvorlige psykiske problemer, kan du henvende deg via denne siden og snakke med dem om hvordan han kan få hjelp til psykisk behandling. Når det gjelder bruk av cannabis, vil det neppe komme så mye ut av å melde bekymring om dette. Det vil trolig bare støte ham enda lengre fra deg, og han blir ikke behandlet for cannabisbruk med mindre han vil det selv.
Dersom du ønsker å snakke med noen om din situasjon, anbefaler vi deg Veiledningssenteret i Midt-Norge.