Amfetamin som har ligget lenge….

Jeg har bittelitt amfetamin, og noen bomullsdotter med mye amfetamin i, men de har ligget i en glasskål i et skap over et år, er dette trygt å ta? Jeg har så sinnsykt abstinenser på heroin og er desperat, tar vanligvis aldri amfetamin. Er bare litt bekymret for hvordan dette virker på meg, og er det ok og ta Fragmin 0,5ml = 12 500 OI for blodpropper i venstre lyske (som er så og si helt fin igjen). Håper på raskt svar for sitter her med sprøyten nå. Hilsen D.A

Mann, 20 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi gjøre oppmerksom på at vi ikke er en akuttjeneste; dette betyr at du må påregne noe ventetid før du får svar. Vi håper derfor at denne ventetiden ikke har medført ulemper for deg.
Det er vanskelig å sette en eksakt dato for hvor lenge amfetamin holder seg før det mister virkning. Men amfetamin  vil miste noe av effekten med tiden, særlig hvis den ligger åpen og ikke forseglet. Det vil også være risiko for bakterier, som kan føre til infeksjon ved injisering.
Vi fraråder dessuten å ta illegale rusmidler for å dempe abstinensene fra andre illegale rusmidler. Du bør ta kontakt med din fastlege for å få bistand til å håndtere abstinensene, kanskje kan det være behov for avrusning. Når det gjelder Fragmin som medisin i forhold til å behandle blodpropp, ber vi deg også her om å ta kontakt med fastlege/forskrivende lege. Du kan lese om Fragmin i pasientutgaven av Felleskatalogen.