Alkoholbruk rett under 16 år

Hei, jeg har prøvd meg litt på alkohol i det siste, har ikke blitt full. Hvor mye tåler en på nesten 16 år å drikke, og jeg har veldig lyst til å reise på mange fester for å kunne drikke. Hva bør jeg gjøre?

Kvinne, 15 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Hvor mye alkohol man tåler, vil være forskjellig fra person til person. Dette bestemmes f.eks. av kroppsbygning, dagsform, hvor mye man har spist samme dag, samt hvilken toleranse man har oppbygget for alkohol. Andre faktorer som bestemmer hvor påvirket man blir inkluderer hva man drikker, og hvor raskt man drikker dette. En ting du kan gjøre er å teste ut en promillekalkulator, og se hva slags promille du (omtrent) vil oppnå ved ulike typer inntak. Se også denne artikkelen fra vår hjemmeside, som gir en kort innføring i hva de ulike promilleverdiene betyr i praksis.
Det er helt naturlig å være nysgjerrig på alkohol i din alder. Men ettersom du er forholdsvis ung, vil vi oppfordre deg til å være mest mulig forsiktig med alkohol, og gjerne utsette eksperimenteringen noen år dersom du kan det. Alkohol er et rusmiddel som bør behandles med stor respekt og modenhet. Som 15/16-åring er du fremdeles i utvikling, både fysisk og psykisk, og derfor også mer sårbar for mulige skadevirkninger av alkohol enn hva voksne er. Og når du først begynner å eksperimentere med alkohol, er det viktig at du går mest mulig forsiktig fram – at du heller drikker litt for lite enn litt for mye, og gradvis føler deg fram mht. hvor godt du tåler alkohol. Husk at livet er langt, og at det ikke haster med å utforske alkoholen – det vil være rikelig med tid til dette senere i livet også.