Alkohol+ rasist og muslimhater, dårlig sosialeantenner.

Min partner drikker i smug før festen, for så å drikke mye i festen, deretter blir ufin og rasist, muslimhater, høyreradikal og mer uten å ta hensyn til noen. Han blir veldig sint og hvis jeg påpeker eller mener at det er nok alkohol det han har drukket, blir han rasende og etterpå straffer han meg med stillhet. Han ber ikke selv om unnskyldning og later dagen etter som at ingenting har skjedd. Jeg har 2 barn. 5 og 13 år. Føler meg virkelig fanget i en spiral som jeg misliker mer og mer. Jeg trenger hjelp, men vet ikke hvor jeg skal begynne. Uten alkohol, er familien min bare vanlig og vi har mye toleranse og kjærlighet for hverandre. Jeg drikker noe alkohol i sosiale sammenhenger, men aldri blir full, og jeg i ekteskapet har aldri vært full og ut av kontroll. Partneren min blir en jeg ikke kjenner igjen når han drikker. Hvor kan jeg få starthjelp for meg som pårørende, og hvor kan han begynne «hvis og når» han vil begynne. Hjelp. Vær så snill.

Kvinne, 41 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som om du er i en vanskelig og fastlåst situasjon, der du har en partner som virker å ikke å forstå situasjonen din. Du forteller at han drikker i smug og at han generelt drikker (for) mye i «festlig» lag. Det at han i tillegg blir ufin og reagerer med sinne og aggresjon når du påpeker at han drikker for mye, gjør at det er vanskelig å gjøre noe med situasjonen der og da. Vi anbefaler derfor at du ikke snakker med han om hans atferd når han drikker alkohol, når han er edru. Kanskje har du gjort det allerede, men uten hell? Når han straffer deg med taushet ønsker han tydeligvis ikke og ta ansvar for sine handlinger. Du og han har, etter hva du forteller, vidt forskjellig forhold til alkohol. Du må muligens stille deg selv spørsmålet om dette er noe du kan leve med. Og mer viktig, er dette forhold som går ut over dine to barn? Vi har forståelse for at det kan føles ekstra vanskelig å ta stilling til dette, all den tid dere har det bra uten alkohol. Det er likevel viktig at du tenker over om dette er noe som du ønsker å ha i ditt liv, kan du leve med en mann som tydeligvis ikke tåler alkohol veldig godt?, Som ikke viser deg respekt og behandler deg på en måte som ikke er god for deg? Og i hvilken grad påvirker dette dine to barn? Dette er spørsmål som kanskje er lurt at du stiller deg selv.
Når det gjelder det å være pårørende til en med rus-/psykisk helseutfordringer, anbefaler vi deg å ta kontakt med Pio-senteret som er et pårørende senter i Oslo. Du kan også ta kontakt med veiledningssenteret for pårørende. Der kan du få råd og veiledning om det å være pårørende, samt snakke med mennesker som opplever de samme tingene som deg. Pio-senteret tilbyr dessuten også ulike gruppetilbud (slik som for eksempel livsmestringskurs, yoga m.m.), andre typer kurs og individuelle samtaler. Vi tenker at det er viktig at du søker hjelp for de problemstillingene du forteller om her. Du kan også kontakte familievernkontoret der du bor, de tilbyr både individuell hjelp og parsamtaler.
Skulle det være slik at din mann innser at han trenger ekstern hjelp for sine utfordringer, anbefaler vi at han tar kontakt med sin fastlege. Der kan han få henvisning til videre behandling, slik som f.eks samtaler ved en ruspoliklinikk, en psykolog eller lignende.
Vi håper du mottar riktig og viktig hjelp for de problemene du beskriver for oss. Du er også velkommen til å ringe oss (08588) for å diskutere situasjonen din ytterligere. Husk at det finnes alltid en vei ut av vanskelige situasjoner, men av og til trenger man hjelp. Du har gjort et fint skritt i riktig retning ved å skrive inn til oss.