Abstinenser?

Hei
Jeg har drukket for mye i for mange år(6-7 år). De 2 siste årene har jeg ligget på ca 8 -12 halvlitere øl 4,7% hver kveld. Nå har jeg «trappet ned» til 8 men kommer ikke videre nedover. Derfor anser jeg det for min beste mulighet å kutte helt ned fra 8 til 0.
Vil kroppen tåle dette? Vil jeg kunne få farlige abstinenser? Er noen farer forbundet med å slutte når det daglige inntaket er 8 halvlitere? Kan nevne at jeg tidligere har hatt tidvis relativt sterke abstinenser. Jeg ønsker å gjennomføre dette uten legehjelp siden skammen er stor. Tar gjerne imot tips til å slutte også. Håper på positivt svar:-)

Mann, 29 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Dette vil kroppen din tåle. Vil du kunne få farlige abstinenser? Du vil merke det, ja. Du vil merke det både på kroppen og psyken. Men den mengden du har drukket er ikke stor nok til å få alvorlige helseproblemer grunnet abstinenser. Mange er redde for delirium o.l. reaksjoner ved alkoholkutt, men det skal nok mer til. Du er temmelig ung og dersom du ikke har noen andre lidelser (hjerteproblemer, psykiske lidelser osv.) så vil det gå bra å slutte tvert. Det vil komme til å ta en del dager før du blir i bedre form. Kanskje du burde beregne en ukes tid med: angst (går opp og ned), svette (kald og varm), uro, dårlig søvn, dårlig appetitt, rastløshet, nedstemthet/depresjons-følelse.
Dersom du slutter helt, hvert fall for en periode, er dette veldig lurt. Det er svært vanskelig å skulle «bare drikke litt»