Hvordan man vet om noen går på piller

Har blitt kontaktet av en kamerat av min sønn i dag, min sønn er 23 år og leier min leilighet. Fikk sparken får 2 mnd, og har enda ikke gjort noe med det. Ikke snakket med NAV eller noe? Har bodd med dn kamerat som nå brått flyttet ut. Og han kommer til meg og er redd for min sønns liv. Han tror han går på piller, har snakket mye om at livet er jævlig. Og hadde fått noe anti depressiv av legen, Som da ikke fungerer. Har vist fått noe som er mye bedre av noen andre( sobril) og tar noen doser. Har vist blitt veldig hissig, og stor forandring på han. Han er ikke ofte hos meg, da han ikke fortalte meg noe om jobben heller.. alt er holdt i smug.. penger får husleie og andre ting.. Føler jeg står rådvill, og vet ikke hva jeg skal gjøre.. Han nekter på at han tar noe, ble sur på meg, faren er redd. Ville dra dit og snakke med han. Hva kan jeg gjøre?

Kvinne, 43 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dette er en vanskelig situasjon for deg. Du vet ikke så mye om hva sønnen din bruker. Det er vanskelig å gi deg et presist svar på hva han bruker og hva du skal gjøre, men her er noen muligheter.
Dette kan være lurt å gjøre før du snakker mer med sønnen din
Snakk mer med kameraten hans, få kameraten til å utdype/fortelle mer om hvordan din sønn har oppført seg, hans symptomer osv. slik at du kan få et bedre bilde av situasjonen. Du – alene eller sammen med andre i familien din (eller din sønns kamerat) – kan gå til Veiledningssenteret for pårørende. Det er gratis, og dere kan bare ringe og få en avtale. Vi vil anbefale dere å gjøre dette snarest. Det er viktig og det er en stor hjelp uansett hva som skjer med din sønn. Les mer om dem under og på lenken.
Det som fremgår av det du skriver er
• han er hissig
• han blir fort sint
• har forandret seg mye
• han fikk sparken og forteller ikke om det
• han er ikke ofte hos deg, han holder avstand
• du vet han har fått noe Sobril (av andre enn legen)
• hans kamerat flyttet ut
Disse reaksjonene kan være forårsaket av rusbruk, men det kan også ha helt andre årsaker. Slikt er veldig vanskelig å si uten å vite mer og uten å snakke med ham direkte.
Viktige punkter om Sobril (les mer om dette under) gir følgende symptomer
• trøtthet
• sløvhet
• kan gi dårlig hukommelse + utydelig og «surrete» tale
• kan gi noe større pupiller og det kan nesten virke som personen er full (hvis han tar mange)
• store doser kan gi utagerende atferd
• avhengighet
• blanding med andre rusmidler kan være meget farlig
Sobril er en type medikamenter mot angst og uro. De er ikke veldig farlige for kroppen eller dødelige slik visse typer narkotika er. Men om han bruker dem mye, og sammen andre stoffer eller alkohol, er det potensielt ganske farlig.
Du sier «tar noen doser», men det er uklart hva du mener med det. Så lenge han ikke drikker masse eller bruker tunge stoffer sammen med piller, er de neppe livsfarlige. Men, bruk av mange slike tabletter kan er svært avhengighetsskapende og vanskelig å slutte med. Bruker han flere medikamenter samtidig eller flere rusmidler + medikamenter, er dette mer farlig og mer vanskelig å slutte med. Les om Sobril og liknende tabletter på våre sider (fakta om benzodiazepiner). Slike tabletter er ulovlige å bruke uten resept.
Din leilighet
Det er din leilighet. Det du kan si er at dersom han skal bo i din leilighet så må han betale leie og han kan ikke bruke illegale stoffer. Dersom han ikke klarer å følge opp dine krav, kan du vurdere å si ham opp. Det er viktig at du ikke legger til rette for at han kan fortsette en usunn livvsstil (dersom det er slik) og det er viktig at han kan få hjelp dersom han trenger det. Hvis du er (eller skal være) med på å forsørge ham, eller han ber om det, kan det være lurt å stille noen vilkår. Dette kan du snakke med Veiledningssenteret om.
Veiledningssenteret for pårørende kan tilby:
TIMEAVTALER PÅ SENTERET
-Individuelle samtaler
-Familiesamtaler
-Parsamtaler
KURS
– Mestringskurs/gruppe over 8 kvelder med ulike temaer
– Kurset ledes av to fagkonsulenter
– Temaene er utgangspunkt for erfaringsutveksling
TELEFONVEILEDNING
Veiledning på telefon for å kartlegge behov
Vil også tipse om Pårørendesenteret i Oslo, som yter et lignende tilbud.