trenger hjelp til et prosjekt om alkohol.

hei, jeg trenger hjelp med et prosjekt om alkohol. Jeg skal prate litt om hvordan man kan slutte avhengigheten, men er usikker på hva jeg skal skrive. Så hvordan kan man slutte hvis man er avhengig? har ikke mye tid på meg så det ville være bra hvis dere kan svare raskt! 🙂
Kvinne, 15 år fra

RUStelefonen svarer:
Det finnes mange måter å gå frem på for å jobbe med en alkoholavhengighet, avhengig av situasjonen og personens ønsker. I mange tilfeller vil det handle om å alliere seg med noen profesjonelle. Du kan lese om de vanligste behandlingsformene i denne artikkelen fra vår hjemmeside. Mange oppsøker også selvhjelpsgrupper, som f.eks. Anonyme Alkoholikere.
Hvis man likevel ikke ønsker å snakke med noen om sitt alkoholproblem, handler veien videre ofte om viljestyrke og konkret planlegging. Dette er også fullt mulig å gjennomføre, men kan også være ganske krevende.