Hei! Jeg lurer på en ting, idag litt utpå dagen tok jeg 2 piller Concerta 56 mg også merka jeg at jeg blei speeda(hyper), glad, (bråkjekk) og litt frampå og imøte velkomende. og en time etter jeg hadde tatt disse to pillene (56mg) tok jeg enda en, fordi jeg hadde bare lyst til å være glad og alt det som står litt lenger opp. Men problemet er at jeg ikke har ADHD engang, og jeg hadde fått i meg 168 mg med Concerta. Og da lurer jeg på om dette kan være farlig. Men har fått de vanlige bivirkningene og det er: tørr munn, dårlig søvnlyst og matlyst, men nå merker jeg at jeg begynner på en måte å hallusinere, at hvis jeg ser på en ting så begynner det langsomt å bevege seg/strekke seg men Ingen uvanlige farge på noe, alt er som det skal men, bare at det beveger seg langsomt

Mann, 15 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Concerta bør alltid brukes veldig forsiktig, og i lavest mulig dose. I Felleskatalogen står det at 54 mg Concerta er høyeste angitte dagsdose. Du angir å ha tatt 168 mg i løpet av en dag. Det er langt over forsvarlig dose, og du vil derfor oppleve uheldige birvirkninger, slik du også nevner. De vanligste er munntørrhet, hodepine, søvnløshet, rastløshet, angst, magesmerter, oppkast, ufrivillige bevegelser m.m.
Hvis du opplever intense bivirkninger bør du kontakte Giftinformasjonen på  telefon 22 59 13 00 . De har døgnåpent og kan svare på akutte spørsmål. Hvis du skulle trenge umiddelbar hjelp bør du vurdere å ringe nødnummer 113 (ambulanse).
Du har neppe fått Concerta på resept siden du ikke har ADHD, og siden du bruker det for å øke stemningsleiet ditt. Det er en risiko for å utvikle psykisk avhengighet ved slik bruk. Dessuten bryter du barrièrer mot å bruke andre tunge rusmidler. I den forstand kan det også være farlig for deg.