spes.hj.pleier psykiatri

Veit ikke om jeg spør på rett sted, men undrer meg, er uvitende om følegende : Jeg har fått fastslått at jeg må ta en hofteoperasjon. Jeg har tidvis sterke smerter. Har fått Voltaren, Ibux osv. Det hjelper ikke lenger. Prøvde Pinex forte, men den tåler jeg ikke. Blir kvalm, svimmel og generelt uvel. Legen har gitt meg Oxynorm 5 mg. Nå har jeg lest en del om den på nettet, og veit ikke om jeg tør ta dem. Kan jeg få et avhengighetsproblem hvis jeg bruker dem innimellom, så lenge jeg står på venteliste til operasjon ? Eller bør jeg bite tenna sammen å tåle smertene ?

Kvinne, 64 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Spørsmålet ditt er komplekst og derfor vanskelig å besvare. Som alle andre opiater har Oxynorm et avhengighetspotensiale. Mange studier har vist at bruk av opioider i forbindelse med kortids smertelindring gir en relativt lav fare for utvikling av avhengighet. En fysiologisk avhengighet ved at kroppen vender seg til stoffet vil alltid kunne oppstå. Det kan innebærer noe ubehag ved nedtrapping og avslutning. Vi anbefaler deg å lese denne artikkelen om «Ulike opioiders potensiale for avhengighet ved smertebehandling» fra Relis.
Det å «bite tenna sammen» er ofte ingen god løsning for å unngå avhengighet for da ka kroppen ta skade på annen måte. I denne artikkelen fra Norsk Helseinformatikk skriver de som følger «Vi har i dag gode holdepunkter for at det er direkte galt å la pasienten gå rundt og tåle sterke smerter» Du kan lese hele artikkelen om smerter på Norsk Helseinformatikk her.